"Góry pozwalają zrozumieć, że nasze umęczone człowieczeństwo oczyszcza się i uszlachetnia przez cierpienie." — Giuseppe Mazzotti

Beskid Sądecki

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Ze Szczawnicy na Bryjarkę (677 m n.p.m.) oraz do Wodospadu Zaskalnik

»Szczawnica — Bryjarka (677 m n.p.m.) — Schronisko "Pod Bereśnikiem" — Bereśnik (843 m n.p.m.) — Wodospad Zaskalnik — Szczawnica«

Widok na Pieniny i Szczawnicę z Bryjarki
Widok na Pieniny i Szczawnicę z Bryjarki (677 m n.p.m.)
ok. 2,5-3h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Niedługa i przyjemna, a przy tym atrakcyjna widokowo wycieczka, która umożliwia przejście górskiej pętli w okolicy uzdrowiska Szczawnica. Wędrówkę rozpoczynamy w centrum Szczawnicy przy węźle szlaków turystycznych na skrzyżowaniu ulic Głównej i Zdrojowej. Za żółtymi znakami podążamy w górę ulicą Zdrojową, przechodząc po paru minutach przez XIX-wieczny Plac Dietla z charakterystyczną zabudową uzdrowiskową i pijalnią wody mineralnej. Minąwszy zabytkowy skwer, szlak skręca w lewo o czym informuje nas stylowy drewniany drogowskaz. Mijamy szybko ostatnie zabudowania i wkraczamy na wygodny leśny trakt, który pnie się łagodnie pod górę po południowych zboczach Bryjarki (677 m n.p.m.). Z naszej prawej strony mijamy źródełko wody z drewnianą zabudową. Szlak prowadzi coraz stromiej pod górę i po kilkunastu minutach przechodzimy pod urokliwą skalną ścianą. W podszczytowych partiach Bryjarki możemy obserwować okazałe bloki skał andezytowych, gdyż góra ta jest pochodzenia wulkanicznego (dokładnie jest intruzją wulkaniczną). Po kilku minutach dochodzimy do rozwidlenia szlaków. Żółte znaki do schroniska "Pod Bereśnikiem" kierują się w dalszym ciągu na północ, zaś drogowskaz skierowany w prawo informuje nas o przebiegu krótkiej ścieżki na szczyt. Warto poświęcić kilka minut i zboczyć na chwilę ze szlaku, gdyż panorama z Bryjarki jest godna uwagi. Wąska kamienista ścieżka po chwili doprowadza nas na skalisty wierzchołek, na którym zamontowany jest monumentalny żelazny krzyż. Został postawiony w 1902 roku przez firmę Józefa Góreckiego, która wykonała również słynny krzyż na Giewoncie (1894 m n.p.m.). W nocy konstrukcja krzyża jest oświetlona. Panorama z wierzchołka jest bardzo rozległa. Możemy podziwiać stąd pasma pienińskie oraz uzdrowiskową zabudowę Szczawnicy z lotu ptaka. Po zmroku można dostrzec światła schroniska "Orlica" w Pieninach. Powrót do żółtego szlaku tą sama ścieżką. W dalszym ciągu wędrówki, trasa naszej wycieczki przebiega rozległymi polanami. Mijamy nieliczne zabudowania i po kilkunastu minutach dochodzimy do schroniska "Pod Bereśnikiem". Wybudowane w 1989 roku schronisko posiada bufet oraz 40 miejsc noclegowych i jest utrzymane w regionalnym stylu. Z okien podziwiać możemy panoramę Pienin, Tatr i Magury Spiskiej. Schronisko słynie również z oryginalnej inwencji twórczej gospodarzy. Co krok natrafimy tam na sympatyczne drewniane pajace, bądź żartobliwe drogowskazy upodobnione do tych spotykanych na szlakach.

Szczyt Bryjarki
(677 m n.p.m.)
Schronisko PTTK "Pod Bereśnikiem"
Drewniana wiata przy schronisku

Przy schronisku rozpoczyna się czerwony lokalny szlak turystyczny (dwa paski) do Wodospadu Zaskalnik. Z niewiadomych przyczyn na próżno poszukiwać go nawet na aktualnych mapach Beskidu Sądeckiego. Przez pierwsze kilkanaście minut towarzyszą nam znaki żółte prowadzące na Dzwonkówkę (982 m n.p.m.) i przełęcz Przysłop (832 m n.p.m.). Szeroką leśna drogą podchodzimy stromo na zalesiony wierzchołek Bereśnika (843 m n.p.m.), w którym to miejscu szlaki rozchodzą się i skręcamy za czerwono-białymi znakami w kierunku wschodnim. Odtąd nasza droga prowadzi przeważnie lasem, choć po kilku minutach mijamy polanę z ładnym widokiem na Pieniny. Rozpoczynamy strome zejście wschodnim zboczem Bereśnika. Szlak jest miejscami słabo oznakowany, więc należy zachować czujność aby nie pobłądzić. Przez kilkanaście minut obniżamy się w dół i osiągamy dno doliny Sopotnickiego Potoku, na którym to właśnie znajduje się wodospad, do którego wędrujemy. Dnem doliny biegnie asfaltowa droga, którą przebiega niebiesko znakowany szlak turystyczny ze schroniska na Prehybie. W tym miejscu kończą się znaki czerwone (nie doprowadzając pod sam wodospad). Skręcamy asfaltową drogą w prawo i za znakami niebieskimi w kilka minut dochodzimy do Wodospadu Zaskalnik na Sopotnickim Potoku. Ścieżka po prawej stronie szlaku umożliwia zejście do koryta potoku, pod sam próg wodospadu. Idąc dalej niebieskim szlakiem w około 20 minut znajdziemy się z powrotem w centrum Szczawnicy.

Jeden z drewnianych pajaców przed schroniskiem
Jeden z drewnianych
pajaców przed
schroniskiem
Ręcznie malowane drogowskazy przy schronisku