"Im bliżej byłem szczytu, tym bardziej narastało we mnie przekonanie, że oto spełniło się to, o czym najbardziej marzyłem." — Jerzy Kukuczka

Pieniny

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Przełomem Dunajca

»Szczawnica-Niżna — Przełom Dunajca — Czerwony Klasztor (Červený Kláštor)«

Widok na Sokolicę
Widok na Sokolicę (747 m n.p.m)
ok. 3h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Czerwony szlak Przełomem Dunajca (tzw. Droga Pienińska) stanowi świetną propozycję na długi, niemęczący spacer. Ścieżka wiedzie cały czas płaskim terenem tuż nad rzeką i jest szeroka — można wypożyczyć rowery. Przejście całej trasy do słowackiej miejscowości Czerwony Klasztor (Červený Kláštor), gdzie można odwiedzić zabytkowy kościół i klasztor, oraz z powrotem do Szczawnicy zajmuje ok. 5-6 godzin. Można oczywiście skorzystać w drodze powrotnej ze spływu Dunajcem (więcej informacji tutaj). Trasę rozpoczynamy i kończymy w Szczawnicy, konkretnie w Szczawnicy-Niżnej przy przystani flisackiej, gdzie kończy się owy spływ. Samochód możemy zostawić na pobliskim dużym parkingu tuż przy głównej drodze biegnącej przez Szczawnicę. Rozpoczynając trasę od parkingu w Szczawnicy-Niżnej idziemy szlakiem czerwonym — szeroką, spacerową ścieżką biegnącą nad brzegiem Dunajca. Przechodzimy przez most nad potokiem Grajcarek i mijamy kilka restauracji położonych w tym malowniczym miejscu. Dalej na Dunajcu znajduje się dość długa, podłużna wyspa. Po kilku minutach marszu dochodzimy do rozwidlenia szlaków — w lewo wiedzie niebieski szlak do schroniska "Orlica" (kilka minut podejścia) i dalej długim grzbietem Małych Pienin (ich polska część nie wchodzi w skład Pienińskiego Parku Narodowego). My podążamy cały czas szlakiem czerwonym wzdłuż Dunajca, mijając po drodze Piec Majki (niewielka grota pod przewieszoną skałą) oraz pawilon Pienińskiego Parku Narodowego (granica obszaru chronionego). Kawałek dalej dochodzimy do przeprawy na Dunajcu (zamykana w przypadku wysokiego stanu wód na rzece) — czynna jest od 15 kwietnia do 30 października od godziny 8 do 20 latem, w pozostałych miesiącach nieco krócej. Korzystają z niej osoby idące dalej w prawo szlakiem niebieskim na Sokolicę (747 m n.p.m.). Po kolejnych kilkunastu minutach dochodzimy do skrzyżowania szlaków przy ujściu Leśnickiego Potoku. W lewo odchodzi szlak niebieski do słowackiej Leśnicy (Lesnica) — wiedzie on efektownym wąwozem. Przed nami natomiast jeszcze około 2,5-godzinna wędrówka Przełomem Dunajca, który wyznacza na tym długim odcinku granicę polsko-słowacką.

Widok na Dunajec ze Szczawnicy
i Sokolicę (747 m n.p.m)
Przełom Dunajca (1)
Przełom Dunajca (2)
Pionowe skały wąwozu, którym biegnie niebieski szlak do słowackiej Leśnicy (Lesnica) (1)
Pionowe skały wąwozu, którym
biegnie niebieski szlak do
słowackiej Leśnicy (Lesnica) (1)
Widok na Sokolicę niedaleko ujścia Leśnickiego Potoku
Widok na Sokolicę (747 m n.p.m.)
niedaleko ujścia Leśnickiego Potoku
Przełom Dunajca (3)
Widok na Sokolicę z Drogi Pienińskiej
Widok na
Sokolicę (747 m n.p.m.)
z Drogi Pienińskiej

Szlak wije się wśród pienińskich skał, kilkukrotnie zmieniając kierunek nawet o blisko 180 stopni. Szybko mijamy Stuletnie Źródło, a dalej kilka wysp na Dunajcu oraz górującą nad nami na drugim brzegu Sokolicę. Za dwoma kolejnymi długimi zakrętami szlak przechodzi u podnóży masywu oryginalnych skał, zwanych Siedem Mnichów. Następnie osiągamy polanę Huta — w lewo odchodzą znaki żółte w kierunku słowackiej Leśnicy (Lesnica). Po prawej stronie zbocze Klejowej (579 m n.p.m.) — zakończenie grzbietu ciągnącego się od Trzech Koron (982 m n.p.m.). Wkrótce potem mijamy najwęższe miejsce w Przełomie Dunajca — Zbójnicki Skok. Za ostatnim zakrętem opuszczamy Przełom Dunajca, odsłania się widok na Sromowce Niżne oraz Trzy Korony. Szybko dochodzimy do Czerwonego Klasztoru (Červený Kláštor), w którym jak wspomniane na początku znajduje się zabytkowy kompleks sakralny, choć z bliska niezbyt imponujący.

Spływ Dunajcem
Pionowe skały wąwozu, którym biegnie niebieski szlak do słowackiej Leśnicy (Lesnica) (2)
Pionowe skały wąwozu, którym biegnie niebieski szlak
do słowackiej Leśnicy (Lesnica) (2)
Sama Jedna — samotna turnia skalna górująca nad szlakiem niebieskim do Leśnicy (Lesnica)
Sama Jedna — samotna turnia skalna
górująca nad szlakiem niebieskim do Leśnicy (Lesnica)
Przełom Dunajca (4)
Drzewo nad Dunajcem przybierające jesienne barwy
Drzewo nad Dunajcem
przybierające jesienne barwy
Ostra Skała w Przełomie Dunajca
Ostra Skała
w Przełomie Dunajca
Zabytkowy kompleks sakralny w miejscowości Czerwony Klasztor (Červený Kláštor)
Zabytkowy kompleks sakralny
w miejscowości Czerwony Klasztor (Červený Kláštor)
Tablica informacyjna w miejscowości Czerwony Klasztor (Červený Kláštor)