"W alpinizmie, jak w życiu, trzeba mieć szczęście, więc trzeba być na tyle szybkim, aby zawsze zdążyć je schwytać." — Riccardo Cassin

Tatry Polskie

brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Znakowany na zielono szlak przez najdłuższą dolinę polskich Tatr — Dolinę Chochołowską, bierze początek na Siwej Polanie. Jest to rozległa łąka, znajduje się tu kilka gospodarstw i szałasów. Wiosną można tu podziwiać przepięknie kwitnące krokusy. Dojazd do Doliny Chochołowskiej busem lub samochodem. Początkowy asfaltowy odcinek drogi od parkingu przez Siwą Polanę, którego przejście zajmuje 15 minut (15 min.↓) nie jest znakowany, dopiero na skraju Polany łączy się z zielono znakowaną Drogą pod Reglami biegnącą z Kir. Szlak wiedzie przez las asfaltową drogą, cały czas wzdłuż Chochołowskiego Potoku (na całej trasie dużo mostków). Od zachodniej strony otaczają Dolinę niskie dolomitowe szczyty: Siwiańskie Turnie (1079 m n.p.m.), a następnie Koryciańskie Turnie (1135 m n.p.m.) oraz Koryciańska Czuba (1161 m n.p.m.), znajdująca się w głównym grzbiecie Tatr Zachodnich, którym biegnie granica pomiędzy Polską i Słowacją. Spod dwóch ostatnich szczytów opadają dwie interesujące przyrodniczo doliny — Małe i Wielkie Koryciska. Mijając leżące tuż koło siebie trzy polany: Polanę Krytą (góruje nad nią na zachodzie Kryta Czuba — 1246 m n.p.m.), Polanę Huciska oraz Polanę pod Jaworki (wznosi się nad nią na zachodzie Jaworzyński Przysłop — 1269 m n.p.m.), dochodzimy w 55 minut od Siwej Polany (45 min.↓) do miejsca, gdzie rozpoczyna się odchodząca w lewo czarno znakowana Ścieżka pod Reglami. Osoby (zwłaszcza te wybierające się w wyższe partie Tatr) chcące sobie skrócić długie i monotonne przejście Doliny Chochołowskiej mogą oszczędzić dużo czasu korzystając z kolejki "Rakoń" (kursuje z parkingu na Siwej Polanie do Polany Huciska w godzinach 8.00 — 19.00 co pół godziny), wypożyczając rower (można przejechać odcinek od Siwej Polany do Polany Huciska lub dalej do leśniczówki Chochołowskiej — odgałęziają się tu w lewo szlaki czarny i żółty) lub wybierając jako środek transportu bryczkę, którą można podjechać nawet do samego schroniska na Polanie Chochołowskiej. Za Polaną Huciska mijamy skalne przewężenie zwane Niżnią Bramą Chochołowską. Kilkadziesiąt metrów dalej w lewo w dół wiedzie ścieżka do Wywierzyska Chochołowskiego. Następnie mijamy wspomniane Polanę pod Jaworki oraz skrzyżowanie ze Ścieżką pod Reglami, dochodząc po kilkunastu minutach do Wyżniej Chochołowskiej Bramy, wciśniętej między masyw Bobrowca (1663 m n.p.m.) oraz Kominiarskiego Wierchu (1829 m n.p.m.). Skały po prawej stronie osiągają 100 metrów wysokości, kryją się tam jaskinie, a najsłynniejsza z nich to Szczelina. Chwilę później mijamy leśniczówkę Chochołowską (drugi obok Polany Huciska punkt, w którym można oddać wypożyczony rower) i po 20 minutach od skrzyżowania ze Ścieżką pod Reglami (15 min.↓) dochodzimy do rozwidlenia: w lewo odchodzi czarny szlak przez Dolinę Starorobociańską, oraz pokrywający się z nim na początku żółty szlak przez Dolinę Iwaniacką. Szlak zielony przez Dolinę Chochołowską delikatnie się wznosząc (dotychczas idzie się prawie płaskim terenem) doprowadza natomiast w 15 minut (10 min.↓) do kolejnego rozwidlenia: czerwony szlak odchodzi w lewo i przez Krowi Żleb oraz Kulawiec osiąga Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.). Później przekraczamy kolejny raz potok i odsłania się widok na tworzący polsko-słowacką granicę grzbiet od Grzesia (1653 m n.p.m.) przez Długi Upłaz do Rakonia (1879 m n.p.m.) oraz na Kominiarski Wierch. Wreszcie osiągamy leżącą u stóp Bobrowca piękną i dużą Polanę Chochołowską, na której znajduje się sporo szop i szałasów. Prowadzony jest tu kulturowy wypas owiec, a wiosną ogromne wrażenie robią kwitnące na Polanie krokusy. Widać stąd znajdujące się w masywie Bobrowca dolomitowe igły skalne — Mnichy Chochołowskie. Po przejściu Polany osiągamy schronisko — 25 minut od poprzedniego rozwidlenia (20 min.↓). Przejście całej Doliny od parkingu na Siwej Polanie do schroniska zajmuje 2h 10 min. (1h 45 min.↓).

Polana Chochołowska i jej otoczenie w zimowej szacie
Widok z Polany Chochołowskiej na Kominiarski Wierch
Widok z Polany Chochołowskiej
na Kominiarski Wierch (1829 m n.p.m.)

Możliwości dalszej wędrówki:

Ścieżka nad Reglami I (Dol. Chochołowska — Dol. Kościeliska)

Dolina Chochołowska — Dolina Iwaniacka — Iwaniacka Przełęcz (1459 m n.pm.)

Dolina Chochołowska — Dolina Starorobociańska — Siwa Przełęcz (1812 m n.p.m)

Dolina Chochołowska — Kulawiec — Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.)

Schronisko na Polanie Chochołowskiej — Grześ (1653 m n.p.m.)

Schronisko na Polanie Chochołowskiej — Dolina Wyżnia Chochołowska

Schronisko na Polanie Chochołowskiej — Dolina Jarząbcza — Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.)