"Trudne zmaganie się w alpinizmie jest wzlotem ponad siebie samego, jest głosem Wolności." — Wojciech Kurtyka

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Chochołowska i jej otoczenie

»Schronisko na Polanie Chochołowskiej — Dolina Jarząbcza — Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.)«

Pamiątka wizyty Papieża Jana Pawła II w Dolinie Jarząbczej
Pamiątka wizyty
Papieża Jana Pawła II
w Dolinie Jarząbczej
2h 20 min.↑, 1h 55 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Jest to dłuższy wariant zdobycia Trzydniowiańskiego Wierchu (1758 m n.p.m.), na długim odcinku prowadzi prawie płaskim terenem wzdłuż Jarząbczego Potoku. Szlak czerwony , rozpoczynający się przy schronisku na Polanie Chochołowskiej, podąża najpierw kilkaset metrów w dół Polany, by następnie skręcić w prawo i przekroczyć Chochołowski Potok. Przechodzimy przez polanę, dalej Dolina Chochołowska rozwidla się na Dolinę Wyżnią Chochołowską i Dolinę Jarząbczą, którą my dalej podążamy. Jej najwyższe piętro — Jarząbcza Rówień, to kocioł polodowcowy u stóp Jarząbczego Wierchu (2137 m n.p.m.). Po prawej stronie mamy Hotarz — starodrzew górnoreglowy (500-letnie smreki) na zboczach Czerwonego Wierchu. Przez 50 minut (45 min.↓) trasa ta jest przyjemnym spacerem przez las. Do tego miejsca znakom czerwonym towarzyszą zółto-białe — jest to tzw. "szlak papieski" (w czasie wizyty w Polsce w czerwcu 1983 roku Papież Jan Paweł II doszedł do tego miejsca, znajduje się tu tablica pamiątkowa). Idąc dalej, najpierw przekraczamy Jarząbczy Potok i skręcamy ostro w lewo, aby dotrzeć na polanę Jarząbcze Szałasiska. Na polanie szlak ponownie ostro zakręca, tym razem w prawo. Idziemy przez las, a dalej po wyjściu ponad jego górną granicę znajdują się blisko szlaku trzy źródła. Następnie idziemy znowu wśród kosodrzewiny, a później już szerokim, wydeptanym grzbietem na szczyt Trzydniowiańskiego Wierchu. Od schroniska 2h 20 min. (1h 55 min.↓). Tuż obok znajduje się jego wyższy wierzchołek — ma 1765 m n.p.m. Widok z Trzydniowiańskiego Wierchu jest niepowtarzalny, widać stąd całą grań polskich Tatr Zachodnich, a także Rohacze i Bystrą (2248 m n.p.m.). Poza tym widok na Ornak (1854 m n.p.m.) oraz interesujący Kominiarski Wierch (1829 m n.p.m.).

Widok z Doliny Jarząbczej
Wyrąb drzew w Dolinie Jarząbczej
Kwiaty w Dolinie Jarząbczej

Możliwości dalszej wędrówki:

Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.) — Kulawiec — Dolina Chochołowska

Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.) — Kończysty Wierch (2002 m n.p.m.)