"W alpinizmie, jak w życiu, trzeba mieć szczęście, więc trzeba być na tyle szybkim, aby zawsze zdążyć je schwytać." — Riccardo Cassin

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Roztoki i Dolina Pięciu Stawów Polskich wraz z otoczeniem

»Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Zawrat (2158 m n.p.m.)«

Widok z Zawratu w stronę Doliny Pięciu Stawów Polskich
Widok z Zawratu (2158 m n.p.m.)
w stronę Doliny Pięciu Stawów Polskich
1h 40 min.↑, 1h 30 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Szlak niebieski z Doliny Pięciu Stawów Polskich na Zawrat (2158 m n.p.m.) to najłatwiejsze dojście do Orlej Perci. Ze schroniska przy Przednim Stawie Polskim (1669 m n.p.m.) niebiesko znakowaną ścieżką wśród kosodrzewin, mijając Mały Staw Polski (1668 m n.p.m.) w 10 minut do mostku nad potokiem Roztoka, gdzie dochodzi zielony szlak z doliny o takiej samej nazwie. Dalej cały czas blisko brzegu uroczego, głębokiego nawet na blisko 80 metrów Wielkiego Stawu Polskiego (1664 m n.p.m.) — wpierw 5 minut do odgałęzienia w prawo żółtego szlaku na Przełęcz Krzyżne, po kolejnych 10 minutach odchodzi również w prawo szlak czarny wyprowadzający na Orlą Perć trochę poniżej wierzchołka Koziego Wierchu (2291 m n.p.m.), 5 minut dalej odbija w lewo żółty szlak na Szpiglasową Przełęcz (2110 m n.p.m.) i Szpiglasowy Wierch (2172 m n.p.m.), a po chwili tak samo znakowana ścieżka skręca w prawo w kierunku Koziej Przełęczy (2137 m n.p.m.). My natomiast cały czas podążamy szlakiem niebieskim. Po prawej stronie Pusta Dolinka, po lewej Czarny Staw Polski (1722 m n.p.m.) i górujący nad nim masyw Kotelnicy. Dalej szlak skręca mocno w prawo i prowadzi zakosami w górę, otwiera się widok na wszystkie stawy Doliny Pięciu Stawów Polskich — piąty Zadni Staw Polski (1890 m n.p.m.) wyłania się po lewej stronie. Następnie przechodzimy pod urwistymi ścianami Kołowej Czuby (2105 m n.p.m.), od Zadniego Stawu Polskiego oddziela nas wysoko położona Dolinka pod Kołem. Dalej wygodną ścieżką zboczami Małego Koziego Wierchu (2228 m n.p.m.) dochodzimy na przełęcz — Zawrat. Od poprzedniego rozwidlenia szlaków 1h 10 min. (godzina czasu w dół), ze schroniska 1h 40 min. (1h 30 min.↓). Z Zawratu bardzo ładna panorama Tatr Wysokich, choć oczywiście warto wejść przy okazji na przynajmniej jeden z okolicznych szczytów — a więc udać się szlakiem czerwonym w prawo Orlą Percią, lub w lewo na Świnicę (2301 m n.p.m.) — tutaj jednak trzeba być przygotowanym na przynajmniej umiarkowane trudności techniczne i ekspozycję na szlaku.

Dolina Pięciu Stawów Polskich

Możliwości dalszej wędrówki:

Zawrat (2158 m n.p.m.) — Czarny Staw Gąsienicowy (1624 m n.p.m.) — Schronisko "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej

Kasprowy Wierch (1987 m n.p.m.) — Liliowe (1952 m n.p.m.) — Świnicka Przełęcz (2051 m n.p.m.) — Świnica (2301 m n.p.m.) — Zawrat (2158 m n.p.m.)

Orla Perć: Zawrat (2158 m n.p.m.) — Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) — Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) — Przełączka nad Buczynową Dolinką (2225 m n.p.m.) — Zadni Granat (2240 m n.p.m.) — Skrajny Granat (2225 m n.p.m.) — Przełęcz Krzyżne (2112 m n.p.m.)