"Sądzę, że każdy człowiek, każdy z nas powinien w swoim życiu choć jedną rzecz umieć robić lepiej niż większość innych ludzi." — Aleksander Lwow

Bieszczady

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Przez Połoninę Caryńską

»Brzegi Górne (Berehy Górne) — Połonina Caryńska — Przysłup Caryński (785 m n.p.m.) — Nasiczne — Brzegi Górne (Berehy Górne)«

Widok z najwyższego punktu Połoniny Caryńskiej
Widok z najwyższego punktu (1297 m n.p.m.)
Połoniny Caryńskiej
ok. 6-6,5h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Średniej długości wycieczka umożliwiająca zapoznanie się z najbardziej charakterystycznymi bieszczadzkimi krajobrazami. Należą do nich malownicze łąki, zwane połoninami (występują ponad górną granicą lasu, nie ma tu natomiast kosodrzewiny), oraz dzikie (czasami opuszczone) niewielkie skupiska ludzkie. Trasa rozpoczyna się w Brzegach Górnych (Berehy Górne) — dawniej niewielkiej wsi, obecnie znajduje się tu tylko przystanek PKS, parking i pole namiotowe. Podchodzimy w kierunku wschodnim za znakami czerwonymi, mijając cmentarz i miejsce po dawnej cerkwi. Szlak zaczyna piąć się dalej szybko w górę przez las, wyżej podejście jest jeszcze bardzie strome (na krótkim odcinku pokonamy ponad 500 metrów różnicy wysokości). W końcówce tegoż podejścia wychodzimy na malowniczą Połoninę Caryńską, mijamy źródełko i w prawo grzbietem osiągamy najwyższy punkt na trasie. Podejście trwa około 2 godziny (godzina w dół). Kulminacja Połoniny Caryńskiej wznosi się na wysokość 1297 m n.p.m., widok z tego miejsca jest przepiękny i rozległy. Na zachodzie widać m.in. równie uroczą Połoninę Wetlińską i Wetlinę, na południu górujący nad nią grzbiet Dział i szczyty Małej Rawki (1272 m n.p.m.) oraz Wielkiej Rawki (1304 m n.p.m.), natomiast na południowym wschodzie widać połoninne grzbiety Bukowego Berda (1311 m n.p.m.) i Szerokiego Wierchu (1268 m n.p.m.), oraz ponad nim najwyższy szczyt polskich Bieszczad — Tarnicę (1346 m n.p.m.). W okolicach najwyższego punktu Połoniny Caryńskiej kilka skałek, schodzimy w 10 minut do miejsca, gdzie z prawej strony dochodzi szlak zielony z Przełęczy Wyżniańskiej (855 m n.p.m.). Teraz razem z nim przez pół godziny wędrujemy grzbietem Połoniny Caryńskiej na jej drugą ważną, widokową kulminację o wysokości 1239 m n.p.m. Świetny widok na leżące głęboko w dole Ustrzyki Górne i bliską Tarnicę. Skręcamy w lewo za znakami zielonymi, którymi w godzinę (2h 00 min.↓) zejdziemy stromo w dół (głównie przez las i niewielkie polany) na przełęcz o nazwie Przysłup Caryński (785 m n.p.m.). Mimo stosunkowo niewielkiej wysokości całkiem ciekawe widoki. Znajduje się tu również węzeł szlaków, my jednak zejdziemy do wioski Nasiczne nieznakowaną ścieżka (biegnie tędy natomiast ścieżka dydaktyczna). Jest to szeroka droga biegnąca wzdłuż potoku Caryński. Kiedyś w tej dolinie istniała wieś Caryńskie, obecnie niewiele się z niej ostało. Niżej będziemy mijać miejsce po cerkwi bojkowskiej, cmentarz i ruiny murowanej kaplicy grobowej z XIX wieku. Wkrótce nasza ścieżka zbacza z głównej drogi i kieruje się w lewo — czeka nas krótkie podejście na Przełęcz Nasiczniańską (717 m n.p.m.). Widoki obejmują m.in. miejsca, które dziś odwiedziliśmy oraz Połoninę Wetlińską na zachodzie. Dalej szybko schodzimy do Nasicznego, od Przysłupu Caryńskiego 1h 30 min. Z tej niewielkiej miejscowości czeka nas jeszcze łagodne podejście z powrotem do Brzegów Górnych (Berehy Górne), gdzie zaczynaliśmy wędrówkę. Zajmuje ono również około półtorej godziny i biegnie mocno zniszczoną szosą, wzdłuż potoku Prowcza.