"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Gąsienicowa i jej otoczenie

»Schronisko "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej — Zielony Staw (1674 m n.p.m.) — Karb (1853 m n.p.m.)«

Widok na Kurtkowiec i Zielony Staw z podejścia na Karb
Widok na Kurtkowiec (1688 m n.p.m.)
i Zielony Staw (1674 m n.p.m.)
z podejścia na Karb (1853 m n.p.m.)
1h 30 min.↑, 1h 10 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Początkowo łagodnie podchodzimy wśród kosodrzewin, po 30 minutach (25 min.↓) odłącza się w lewo czarny szlak na Świnicką Przełęcz (2051 m n.p.m.), którym dalej podążamy. Mijamy dolną stację kolei linowo-krzesełkowej Gąsienicowa, następnie maleńki staw Troiśniak i większy Litworowy Staw. Wśród kosodrzewin, po dużych głazach dochodzimy następnie do Zielonego Stawu (1674 m n.p.m.), kawałek jego brzegiem i nieznacznie w górę do kolejnego rozwidlenia szlaków. Widok na Świnicę z podejścia na Karb
Widok na Świnicę (2301 m n.p.m.)
z podejścia na Karb (1853 m n.p.m.)
Pół godziny (25 min.↓) od poprzedniego rozstaju dróg. W lewo odchodzi niebieski szlak na przełęcz Karb (1853 m n.p.m.) — nim podążamy dalej, prosto natomiast prowadzi cały czas czarny szlak na Świnicką Przełęcz. Szlak niebieski na Karb to część okrężnej drogi z "Murowańca" na Kościelec (2155 m n.p.m.). Po lewej stronie staw Kurtkowiec (1688 m n.p.m.) z wysepką pośrodku, po prawej oba Czerwone Stawki, a wyżej pod przełęczą Długi Staw (1781 m n.p.m.). Początkowo łagodnie w górę wśród kosówek i złomisk, wyżej już bardziej stromo. Na lewo od płytkiej przełęczy Karb zbocze Małego Kościelca. Za naszymi plecami widok na Świnicę (2301 m n.p.m.). Na Karb docieramy w pół godziny (20 min.↓) od rozstaju dróg za Zielonym Stawem. Z "Murowańca" półtorej godziny (1h 10 min.↓). Z Karbu doskonały widok na bliskie, charakterystyczne zbocze Kościelca.

Możliwości dalszej wędrówki:

Karb (1853 m n.p.m.) — Kościelec (2155 m n.p.m.)

Karb (1853 m n.p.m.) — Czarny Staw Gąsienicowy (1624 m n.p.m.) — Schronisko "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej