"W górach musisz wykonać pewien wysiłek bez zapłaty. Jest to mistyka, szukanie czegoś wyjątkowego. Do tego trzeba mieć wyobraźnię i filozofię życiową. Nie każdego na to stać, nie każdemu się chce. Bo w górach nie ma granic, tam się szuka wolności. A samo przebywanie w górach łagodzi, eliminuje agresję. Są elementy rywalizacji, ale rywalizacji z wyznaczonym celem, a nie z przeciwnikiem." — Krzysztof Wielicki

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Gąsienicowa i jej otoczenie

»Schronisko "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej — Czarny Staw Gąsienicowy (1624 m n.p.m.) — Zadni Granat (2240 m n.p.m.)«

Widok z Zadniego Granatu na Świnicę
Widok z Zadniego Granatu (2240 m n.p.m.)
na Świnicę (2301 m n.p.m.)
2h 30 min.↑, 2h 10 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Szlak zielony na Zadni Granat (2240 m n.p.m.) to najłatwiejsze dojście na Orlą Perć od strony Hali Gąsienicowej, nie przedstawia żadnych trudności technicznych. Należy jednak zachować ostrożność przy złych warunkach atmosferycznych, ponieważ bardzo łatwo wtedy w wyższych partiach o zgubienie szlaku wśród piargów. Od schroniska "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej szlakiem niebieskim wśród kosodrzewin do miejsca, gdzie po lewej stronie na pamiątkę śmierci Mieczysława Karłowicza umieszczono głaz pamiątkowy. Dalej, mając po prawej stronie zbocze Małego Kościelca, zakosami, lecz niezbyt stromo podchodzimy w stronę Czarnego Stawu Gąsienicowego (1624 m n.p.m.). Po 30 minutach (20 min.↓) docieramy na brzeg tego pięknego jeziora (głębokość ok. 50 metrów), gdzie w prawo odchodzi zielony szlak na Karb. My natomiast skręcamy w lewo i niebieskim szlakiem idziemy brzegiem. Widok na otoczenie Czarnego Stawu Gąsienicowego
Widok na otoczenie Czarnego Stawu
Gąsienicowego (1624 m n.p.m.)
Wśród kosodrzewiny dochodzimy w 10 minut do miejsca, gdzie w lewo odbija żółty szlak na Skrajny Granat (2225 m n.p.m.). Fantastyczny widok na prawie pionową ścianę Kościelca (2155 m n.p.m.). Idziemy jeszcze kawałek brzegiem Czarnego Stawu Gąsienicowego, by dalej piąć się w górę po piargach i skałach na wysoki próg skalny stanowiący granicę wyżej położonego kotła Zmarłego Stawu (1788 m n.p.m.). Chwilę przed Zmarzłym Stawem, po 20 minutach od poprzedniego rozwidlenia, w lewo odchodzi żółty szlak na Kozią Przełęcz (2137 m n.p.m.), którym podążamy dalej. Przez kolejne 15 minut pniemy się w górę wśród złomisk, dochodząc do kolejnego rozwidlenia szlaków. W prawo biegnie dalej szlak żółty na Kozią Przełęcz, my natomiast musimy udać się teraz szlakiem zielonym w kierunku Zadniego Granatu. Po następnych 15 minutach podejścia wśród złomisk, szlak zielony odchodzi w lewo, prosto natomiast prowadzi czarno znakowana ścieżka Żlebem Kulczyńskiego na Orlą Perć, a dokładniej na Przełączkę nad Buczynową Dolinką (2225 m n.p.m.). My cały czas idziemy szlakiem zielonym. Pniemy się stromo i mozolnie w górę, bez żadnych technicznych trudności. Czasami szlak bywa niewidoczny, należy uważać czy idziemy właściwą drogą. Wyżej ładny widok na Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) i Kozie Czuby. Dalej wśród piargów wychodzimy na Orlą Perć trochę poniżej szczytu Zadniego Granatu, z którego roztacza się piękna panorama Tatr. Od rozwidlenia godzina (50 min.↓), z Hali Gąsienicowej 2h 30 min. (2h 10 min.↓).

Możliwości dalszej wędrówki:

Orla Perć: Zawrat (2158 m n.p.m.) — Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) — Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) — Przełączka nad Buczynową Dolinką (2225 m n.p.m.) — Zadni Granat (2240 m n.p.m.) — Skrajny Granat (2225 m n.p.m.) — Przełęcz Krzyżne (2112 m n.p.m.)