"Nobody climbs mountains for scientific reasons. Science is used to raise money for the expeditions, but you really climb for the hell of it." — Sir Edmund Hillary

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Bystra i Dolina Kamienista wraz z otoczeniem

»Podbańska (Podbanské) — Dolina Kamienista — Pyszniańska Przełęcz (1788 m n.p.m.)«

Widok z Błyszcza w kierunku Czerwonych Wierchów, w dole Pyszniańska Przełęcz
Widok z Błyszcza (2158 m n.p.m.)
w kierunku Czerwonych Wierchów,
w dole Pyszniańska Przełęcz (1788 m n.p.m.)
4h 15 min.↑, 3h 45 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Niebieski szlak Doliną Kamienistą stanowi pierwszą część trasy na Bystrą (2248 m n.p.m.) — najwyższy szczyt Tatr Zachodnich. Jest to jedna z trzech możliwości zdobycia tego szczytu od strony słowackiej. Wycieczkę rozpoczynamy w Podbańskiej koło parkingu i przystanku SAD — rozkład jazdy tutaj. Przez 15 minut podążamy wraz ze szlakiem czerwonym (Droga nad Łąkami), a następnie przy wiacie szlak niebieski odbija w prawo. Po chwili przekraczamy mostek na Kamienistym Potoku. Po kilkunastu minutach mijamy kolejną wiatę i przekraczamy rozległą, zasłaną blokami skalnymi Polanę Przed Kamienistą. Dalej szlak wraca powoli w pobliże Kamienistego Potoku — przez dłuższy czas podążamy lasem w jego bliskości, by osiągnąć kolejną polanę — Polanę Kamienistą. Las się powoli urywa i pniemy się coraz bardziej w górę wśród kosodrzewin oraz roślinności typowej dla piętra hal. Pod koniec krótkie podejście zakosami, a następnie spokojne dojście do Pyszniańskiej Przełęczy (1788 m n.p.m.) — leżącej w głównym grzbiecie Tatr Zachodnich, stanowiącym granicę między Polską i Słowacją. W dole po polskiej stronie Pyszniańska Dolina, dalej ciekawy widok na Dolinę Kościeliską. Dalej biegnie w lewo czerwony szlak na Błyszcz (2158 m n.p.m.), na prawo natomiast znajduje się szczyt Kamienista (2121 m n.p.m.), na który jednak nie ma wytyczonego szlaku.

Możliwości dalszej wędrówki:

Pyszniańska Przełęcz (1788 m n.p.m.) — Błyszcz (2158 m n.p.m.)