"Im bliżej byłem szczytu, tym bardziej narastało we mnie przekonanie, że oto spełniło się to, o czym najbardziej marzyłem." — Jerzy Kukuczka

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Kieżmarska i jej otoczenie

»Matlary (Tatranské Matliare)/przystanek SAD (Vysoké Tatry, Tatr.Lomnica, Biela Voda) — Dolina Kieżmarska — Zimna Studnia«

Widok na masyw Łomnicy i Kieżmarskiego Szczytu z miejsca wylotu Doliny Kieżmarskiej
Widok na masyw Łomnicy (2634 m n.p.m.)
i Kieżmarskiego Szczytu (2556 m n.p.m.)
z miejsca wylotu Doliny Kieżmarskiej
lub Kolor szlaku
2h 00 min.↑, 1h 45 min.↓ lub 1h 30 min.↑, 1h 20 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Pierwsza część szlaku przez piękną Dolinę Kieżmarską wiedzie w kierunku Rzeżuchowej Polany, poniżej której szlak się rozgałęzia. Wędrówkę rozpoczynamy w Matlarach (Tatranské Matliare) lub przy dużym parkingu i przystanku SAD (rozkład jazdy tutaj, nazwa przystanku — Vysoké Tatry, Tatr.Lomnica, Biela Voda). Pierwszy wariant rozpoczyna się przy przystanku SAD powyżej Tatrzańskiej Łomnicy (Tatranská Lomnica), po lewej wojskowy ośrodek wypoczynkowy. Jest on dłuższy i mniej ciekawy. Idąc za znakami niebieskimi, po 15 minutach dochodzimy do miejsca, gdzie z lewej strony dochodzi żółty szlak łącznikowy z Tatrzańskiej Łomnicy (Tatranská Lomnica) — dojście nim z miejscowości będącej końcową stacją kolejki elektrycznej zajmuje 45 minut. Dalej szlak przez godzinę (45 min.↓) wiedzie łagodnie w górę, aż dochodzi do Doliny Kieżmarskiej, gdzie łączy się ze znakami żółtymi. Dojście szlakiem żółtym do tego miejsca jest krótsze i zajmuje 45 minut (35 min.↓). Prowadzi on również wolno w górę, zbliżając się do dna Doliny Kieżmarskiej, którą płynie bardzo ładny potok — Biała Woda Kieżmarska. Następnie, po połączeniu się obu wariantów dojścia, szlaki niebieski i żółty w 45 minut doprowadzają do mostka poniżej Rzeżuchowej Polany, gdzie się rozwidlają. Odcinek ten wiedzie Doliną Kieżmarską, wciętą tutaj między niezbyt wyniosłe szczyty — Małą Rakuską Czubę (1558 m n.p.m.) z lewej strony i Steżki (1530 m n.p.m.) po prawej. Wyżej widoki na bliższą Rakuską Czubę (2038 m n.p.m.) oraz za nią znacznie wyższe Kieżmarski Szczyt (2556 m n.p.m.) czy też Huncowski Szczyt (2352 m n.p.m.). Za źródłem Zimna Studnia (poniżej Rzeżuchowej Polany) wspomniane wcześniej rozgałęzienie szlaków.

Biała Woda Kieżmarska
Mostek na Białej Wodzie Kieżmarskiej
Rozstaj szlaków przy Zimnej Studni

Możliwości dalszej wędrówki:

Zimna Studnia — Dolina Kieżmarska — Dolina Zielona Kieżmarska — Schronisko przy Zielonym Stawie Kieżmarskim (Chata pri Zelenom plese)

Zimna Studnia — Dolina Kieżmarska — Biały Staw (1613 m n.p.m.)

Zimna Studnia — Niżna Rakuska Przełęcz (1522 m n.p.m.) — Łomnicki Staw (1750 m n.p.m.)