"Im bliżej byłem szczytu, tym bardziej narastało we mnie przekonanie, że oto spełniło się to, o czym najbardziej marzyłem." — Jerzy Kukuczka

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Żarska i jej otoczenie

»Schronisko Żarskie (Žiarska chata) — Smutna Przełęcz (1963 m n.p.m.)«

Widok ze Smutnej Przełęczy na Wołowiec i Rohacze
Widok ze Smutnej Przełęczy (1963 m n.p.m.)
na Wołowiec (2064 m n.p.m.) i Rohacze
2h 00 min.↑, 1h 10 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
niewielka Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Ze Schroniska Żarskiego (Žiarska chata) kierujemy się za znakami niebieskimi. Przekraczamy jeden z potoków spływających spod Smutnej Przełęczy (1963 m n.p.m.) i idziemy wzdłuż nieco oddalonego, znajdującego się w dole innego potoku — Smreczanki, który dalej płynie przez Dolinę Żarską. Wspinamy się wśród gęstych kosodrzewin, traw i bloków skalnych. U stóp Pośredniego Gronia przechodzimy pod wyciągiem orczykowym. Widoki na wschód w stronę majestatycznego Barańca (2185 m n.p.m.) i grzbietu między nim a Rohaczem Płaczliwym (2125 m n.p.m.). Po godzinnym podejściu (40 min.↓) dochodzimy do rozwidlenia szlaków. Zielony szlak wiedzie dalej na wschód na Przełęcz Żarską (1917 m n.p.m.), szlak niebieski na Smutną Przełęcz odbija natomiast w lewo. Wkrótce osiągamy grzbiet Pośredniego Gronia, którym dalej w kierunku Smutnej Przełęczy. Krótko przed osiągnięciem celu trawers przy niewielkiej ekspozycji, należy uważać przy gorszych warunkach pogodowych.

Możliwości dalszej wędrówki:

Smutna Przełęcz (1963 m n.p.m.) — Dolina Smutna — Schronisko Tatliaka (Tatliakova chata)

Granią słowackich Tatr Zachodnich: Siwy Wierch (1805 m n.p.m.) — Palenica Jałowiecka (1573 m n.p.m.) — Brestowa (1934 m n.p.m.) — Salatyn (2048 m n.p.m.) — Mały Salatyn (2046 m n.p.m.) — Spalona (2083 m n.p.m.) — Pahoł (2167 m n.p.m.) — Przełęcz Banikowska (2040 m n.p.m.) — Banówka (2178 m n.p.m.) — Hruba Kopa (2166 m n.p.m.) — Trzy Kopy (2136 m n.p.m.) — Smutna Przełęcz (1963 m n.p.m.) — Rohacz Płaczliwy (2125 m n.p.m.) — Rohacz Ostry (2088 m n.p.m.) — Jamnicka Przełęcz (1908 m n.p.m.) — Wołowiec (2064 m n.p.m.)