"Cóż zmusza cię, człowieku, abyś opuścił własne schronienie w mieście, porzucił krewnych i przyjaciół i udał się w wędrówkę poprzez góry i doliny? Cóż jeśli nie przyrodzone piękno świata." — Leonardo da Vinci

Beskid Żywiecki i Babia Góra

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Na Małą Babią Górę (1517 m n.p.m.)

»Zawoja Czatoża — Schronisko "Markowe Szczawiny" — Przełęcz Brona (1408 m n.p.m.) — Mała Babia Góra (1517 m n.p.m.) — Żywieckie Rozstaje — Hala Czarnego — Zawoja Czatoża«

Widok na Małą Babią Górę od strony zachodniej
Widok na Małą Babią Górę (1517 m n.p.m.)
od strony zachodniej
ok. 5h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Mała Babia Góra (1517 m n.p.m.) z pewnością ustępuje atrakcyjnością swojemu wyższemu bratu — Babiej Górze (1725 m n.p.m.), jednakże proponowana trasa na pewno nie należy do nudnych. Początek i koniec wycieczki przy końcowym przystanku autobusowym w Zawoi Czatoży, w okolicy również parkingi dla samochodów. Nieco dalej na południe od miejsca, gdzie w lewo odchodzi nasz szlak niebieski, znajdują się symbole Zawoi. Należą do nich trzy piwniczki (służyły jako magazyn do przechowywania płodów rolnych) oraz niepozorna Dzwonnica Loretańska — dźwięk jej dzwonu ostrzegał nie tylko przed burzą czy pożarem, ale też wierzono, że ochroni od szkód powodowanych przez burze gradowe. Pierwsze pół godziny wędrówki to obejście wzniesienia Mokry Kozub (842 m n.p.m.), wyżej wzdłuż granicy Babiogórskiego Parku Narodowego. Na skrzyżowaniu ze znakami zielonymi kierujemy się za nimi w prawo. Wpierw droga pnie się łagodnie w górę szeroką drogą, na jej końcu wiata. Wyżej podchodzimy stromo ładnym bukowym lasem i po półtorej godzinie (godzina w stronę przeciwną) od poprzedniego skrzyżowania szlaków docieramy do węzła szlaków przy ponad 100-letnim (kilka razy rozbudowywanym) schronisku "Markowe Szczawiny" — kilka minut przed nim do znaków zielonych dołączają znaki czarne, również z Zawoi. W pobliżu znajduje się również Muzeum Turystyki Górskiej. Od schroniska podążamy za znakami czerwonymi (Główny Szlak Beskidzki), wpierw przez las, dalej już zagłębiając się w piętro kosodrzewiny. Po 35 minutach (25 min.↓) stajemy na grzbiecie granicznym, a dokładnie na Przełęczy Brona (1408 m n.p.m.). Główny Szlak Beskidzki biegnie dalej w lewo na Babią Górę, my natomiast kierujemy się w prawo za znakami zielonymi i po pół godzinie (15 minut w dół) stajemy na wierzchołku Małej Babiej Góry, zwanej też Cylem. Ze szczytu świetne, rozległe widoki. W niedalekiej odległości na wschodzie dominują strome zbocza Babiej Góry (inna nazwa to Diablak), a nieco niżej Kościółków. Na północy widać Pasmo Jałowieckie, na zachodzie ogromny masyw Pilska (1557 m n.p.m.), a dalej Beskid Śląski, na południowym wschodzie natomiast widać w oddali Tatry.

Dzwonnica Loretańska
Schronisko na Markowych Szczawinach
Widok na Babią Górę z podejścia na Małą Babią Górę
Widok na Babią Górę (1725 m n.p.m.)
z podejścia na Małą Babią Górę (1517 m n.p.m.)
Widok z Małej Babiej Góry na północ, w stronę Zawoi
Widok z Małej Babiej Góry (1517 m n.p.m.)
na północ, w stronę Zawoi
Widok z Małej Babiej Góry na północny-wschód, na Mosorny Groń, Kiczorkę i Policę
na północny-wschód, na Mosorny Groń (1047 m n.p.m.),
Kiczorkę (1298 m n.p.m.) i Policę (1369 m n.p.m.)
Widok z Małej Babiej Góry na Babią Górę
Widok z Małej Babiej Góry (1517 m n.p.m.)
na Babią Górę (1725 m n.p.m.)
Widok z Małej Babiej Góry na zachód
Widok z Małej Babiej Góry (1517 m n.p.m.) na zachód

Ze szczytu schodzimy za znakami zielonymi grzbietem granicznym w kierunku Przełęczy Jałowieckiej Południowej (996 m n.p.m.). Po 50 minutach zejścia (ponad godzina w górę), nie docierając do owej przełęczy, skręcamy na tzw. Żywieckich Rozstajach w prawo za znakami czerwonymi. Szlak ten biegnie w stronę schroniska "Markowe Szczawiny", jednak my idziemy nim zaledwie 15 minut. Po minięciu widokowej Hali Czarnego docieramy do Flickowych Rozstajów, gdzie kierujemy się w lewo za znakami żółtymi. W 50 minut (godzina w górę) doprowadzają nas one do miejsca rozpoczęcia wycieczki. W połowie drogi mijamy miejsce, gdzie stała kiedyś tzw. Gruba Jodła — największe drzewo tutejszych lasów. Obecnie zrekonstruowano dolną część pnia, ukazującą ogrom tegoż drzewa. Niżej szlak biegnie drogą wzdłuż potoku Czatożanka, razem ze znakami czarnymi.

od strony zachodniej (1)
od strony zachodniej (2)
od strony zachodniej (3)
Na Hali Czarnego
Zamarzający potok Czatożanka
Las powyżej Zawoi-Czatoży w późnojesiennej scenerii