"Duch Mallory'ego pozostał tam na górze (...). Śmierć (...) i wszystkie nadzieje tych, którzy pozostali na dole, nie mają żadnego wpływu na podniebną rzeczywistość." — Reinhold Messner

Słowacki Raj

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Veľký Sokol

»Hrabušice píla — Veľký Sokol — Róthová roklina — Glacká cesta — Malá Poľana (986 m n.p.m.) — Hrabušice píla«

Malý vodopád oraz szlak prowadzący w górę drabinką
Malý vodopád oraz szlak
prowadzący w górę drabinką (1)
ok. 6-6,5h Czas przejścia
niewielkie Trudności techniczne
niewielka Ekspozycja
drabinki, łańcuchy, kładki Ubezpieczenia

Veľký Sokol (w Rezerwacie "Sokol", utworzonym w 1976 roku) jest nie tylko najdłuższym wąwozem Słowackiego Raju (uchodzi do Doliny Wielkiej Białej Wody), ale też należy do zdecydowanie najbardziej atrakcyjnych. Szlak nim wiodący, podobnie jak inne w Słowackim Raju tego typu, jest jednokierunkowy (w okresie 1 listopad — 30 czerwiec zamknięty). Jeśli chodzi o dojazd do wąwozu Veľký Sokol, trzeba wysiąść na przystanku o nazwie Hrabušice píla (kilka kilometrów na południe od Podlesoka) i podejść do wylotu wąwozu 40 minut szlakiem zielonym. Szlak żółty przez wąwóz jest długi (ok. 2,5 godziny wędrówki), jednak piękny krajobrazowo, a po drodze napotkamy wiele ubezpieczeń (trudności są niewielkie). Najbardziej znanym miejscem tego wąwozu są Kamenné Vráta, gdzie kilkusetmetrowe, pionowe ściany są w tak bliskiej odległości, że może się tam przecisnąć tylko jedna osoba. Dalej podchodzimy do ładnych wodospadów, a za nimi szlak wiedzie malowniczym wąwozem noszącym nazwę Róthová roklina (nazwę nadano na cześć Martina Rótha, prekursora turystyki w Słowackim Raju). Tutaj również występują sztuczne ułatwienia w postaci np. lekko eksponowanych kładek. Kończąc najbardziej atrakcyjną część wycieczki, dochodzimy do szlaku czerwonego — droga ta nosi nazwę Glacká cesta, i skręcamy na nią w lewo. Teraz czeka nas trwająca 1h 15 min. wędrówka drogą przecinającą płaskowyż Glac z południa na północ. Po dojściu do rozstaju dróg na Malej Poľanie (986 m n.p.m.) skręcamy i szlakiem czerwonym schodzimy z powrotem przez las do Hrabušic — czas zejścia wynosi 2 godziny (ostatnie pół godziny za znakami żółtymi).

Veľký Sokol (1)
Veľký Sokol (2)
Malý vodopád oraz szlak prowadzący w górę drabinką
Malý vodopád oraz szlak
prowadzący w górę drabinką (2)