"If you aren't living on the edge, you are taking up too much space." — James Whittaker

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina G±sienicowa i jej otoczenie

»Schronisko "Murowaniec" na Hali G±sienicowej — Czarny Staw G±sienicowy (1624 m n.p.m.) — Żleb Kulczyńskiego — Przeł±czka nad Buczynow± Dolink± (2225 m n.p.m.)«

Jeden z trudniejszych, ubezpieczonych odcinków w Żlebie Kulczyńskiego
Jeden z trudniejszych,
ubezpieczonych odcinków
w Żlebie Kulczyńskiego
2h 30 min.↑, 2h 10 min.↓ Czas przej¶cia
umiarkowane Trudno¶ci techniczne
znaczna Ekspozycja
łańcuchy, klamry Ubezpieczenia

Od schroniska "Murowaniec" na Hali G±sienicowej w¶ród kosodrzewin do miejsca, gdzie po lewej stronie na pami±tkę ¶mierci Mieczysława Karłowicza umieszczono głaz pami±tkowy. Dalej, maj±c po prawej stronie zbocze Małego Ko¶cielca, zakosami, lecz niezbyt stromo podchodzimy w stronę Czarnego Stawu G±sienicowego (1624 m n.p.m.). Po 30 minutach (20 min.↓) docieramy na brzeg tego pięknego jeziora (głęboko¶ć ok. 50 metrów), gdzie w prawo odchodzi zielony szlak na Karb. My natomiast skręcamy w lewo i niebieskim szlakiem idziemy brzegiem. W¶ród kosodrzewiny dochodzimy w 10 minut do miejsca, gdzie w lewo odbija żółty szlak na Skrajny Granat (2225 m n.p.m.). Fantastyczny widok na prawie pionow± ¶cianę Ko¶cielca (2155 m n.p.m.). Idziemy jeszcze kawałek brzegiem Czarnego Stawu G±sienicowego, by dalej pi±ć się w górę po piargach i skałach na wysoki próg skalny stanowi±cy granicę wyżej położonego kotła Zmarłego Stawu (1788 m n.p.m.). Chwilę przed Zmarzłym Stawem, po 20 minutach od poprzedniego rozwidlenia, w lewo odchodzi żółty szlak na Kozi± Przełęcz (2137 m n.p.m.), którym pod±żamy dalej. Przez kolejne 15 minut pniemy się w górę w¶ród złomisk, dochodz±c do kolejnego rozwidlenia szlaków. W prawo biegnie dalej szlak żółty na Kozi± Przełęcz, my natomiast musimy udać się teraz szlakiem zielonym w kierunku Zadniego Granatu (2240 m n.p.m.). Po następnych 15 minutach podej¶cia w¶ród złomisk, szlak zielony odchodzi w lewo, prosto natomiast prowadzi czarno znakowana ¶cieżka Żlebem Kulczyńskiego na Orl± Perć, a dokładniej w pobliże Przeł±czki nad Buczynow± Dolink± (2225 m n.p.m.). Drugim z wymienionych szlaków podchodzimy dalej, w¶ród złomisk, mchów i trawek, dnem mrocznej Koziej Dolinki. Całe jej otoczenie robi duże wrażenie. Wyżej kawałek podej¶cia żlebem, następnie skaln± grzęd±, stromym kominkiem i skaln± rynn± — odcinki te s± ubezpieczone łańcuchami i klamrami. Dalej ostro w górę dużym, piarżystym Żlebem Kulczyńskiego — nieprzyjemnym zwłaszcza w zej¶ciu. Przy niepogodzie należy zachować uwagę (szczególnie w zej¶ciu), by nie zboczyć ze szlaku — zdarzały się tu już wypadki ¶miertelne, ekspozycja, choć często zakryta, jest znaczna. Żlebem Kulczyńskiego dochodzimy do Orlej Perci — od poprzedniego rozstaju dróg godzina (50 min.↓). Ze schroniska "Murowaniec" na Hali G±sienicowej 2h 30 min. (2h 10 min.↓).

Widok na otoczenie Czarnego Stawu G±sienicowego
Widok na otoczenie Czarnego Stawu
G±sienicowego (1624 m n.p.m.)
Ponura Kozia Dolinka
Czaszka namalowana na skale w Żlebie Kulczyńskiego
Czaszka namalowana na skale
w Żlebie Kulczyńskiego

Możliwo¶ci dalszej wędrówki:

Orla Perć: Zawrat (2158 m n.p.m.) — Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) — Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) — Przeł±czka nad Buczynow± Dolink± (2225 m n.p.m.) — Zadni Granat (2240 m n.p.m.) — Skrajny Granat (2225 m n.p.m.) — Przełęcz Krzyżne (2112 m n.p.m.)