"W alpinizmie, jak w życiu, trzeba mieć szczęście, więc trzeba być na tyle szybkim, aby zawsze zdążyć je schwytać." — Riccardo Cassin

Tatry Polskie

brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Dolina Kościeliska należy do miejsc bardzo licznie odwiedzanych przez turystów, co bywa uciążliwe dla osób szukających w górach ciszy i spokoju. Dojazd do Kir busem. Można również dojechać samochodem i zostawić go na jednym z pobliskich parkingów. Szlak wiedzie szeroką, bitą drogą, która praktycznie zawsze jest pełna ludzi. Około 2/3 długości Doliny Kościeliskiej można pokonać, zamiast pieszo, bryczką - dojeżdżają one do Niżniej Pisanej Polany. Szlak na całej długości biegnie blisko Kościeliskiego Potoku, którego brzegi są pokryte łanami lepiężnika wyłysiałego. Po kilku minutach od rozpoczęcia wędrówki w Kirach mijamy Bramę Kantaka — oryginalne wapienne "wrota" skalne, powstałe wskutek działalności wody. Następnie przechodzimy przez rozległą polanę zwaną Wyżnią Kirą Miętusią. Znajduje się na niej jeden szałas i do dziś wypasane są owce. Po przejściu Wyżniej Kiry Miętusiej dochodzimy do mostku (od Kir 20 minut), przed którym w lewo odchodzą szlak czerwony na Czerwone Wierchy i znakowana na czarno Ścieżka nad Reglami. Dalej mijamy Polanę Cudakową, kolejne odgałęzienie - prowadzącą tym razem w prawo Ścieżkę nad Reglami, dochodząc następnie do polany Stare Kościeliska. Widać stąd wierzchołek Bystrej (2248 m n.p.m.). Poza tym znajduje się tu kaplica Zbójnicka (prawdopodobnie wystawiona przez górników). Za polaną Stare Kościeliska, 15 minut drogi od odgałęzienia na Czerwone Wierchy i Ścieżkę nad Reglami, odchodzą kolejne szlaki - w prawo niebieski na Polanę na Stołach, w lewo - czarny do Jaskini Mroźnej (szlak jednokierunkowy). Szlak czarny przekracza Kościeliski Potok koło miejsca, w którym bije olbrzymie Lodowe Źródło. Szlak zielony Doliną Kościeliską biegnie natomiast dalej wąwozem zwanym Bramą Kraszewskiego. Dolomitowe i wapienne urwiska są porośnięte lasem świerkowym. Po kolejnych 15 minutach docieramy do miejsca, gdzie schodzi z lewej strony czarny szlak z Jaskini Mroźnej. Stąd znowu 15 minut zabiera dojście do odchodzącego w lewo jednokierunkowego żółtego szlaku, prowadzącego przez urzekający Wąwóz Kraków. Z prawej strony natomiast zbiega jednokierunkowy czerwony szlak przez Jaskinię Mylną i Raptawicką. Po drodze mijamy dwie duże polany, będące popularnym miejscem odpoczynku - Niżnią i Wyżnią Pisaną Polanę (do tego miejsca dojeżdzają bryczki). W tym miejscu schodzi z lewej strony żółty szlak z Wąwozu Kraków. Idąc dalej Doliną Kościeliską przechodzimy kolejnym wąwozem, nad szlakiem góruje tu m.in. Raptawicka Turnia. Wapienne urwiska na tym odcinku szlaku robią duże wrażenie. Po kilku minutach dochodzimy do miejsca, z którego w prawo odchodzi znakowany na czerwono szlak przez Jaskinię Mylną i Raptawicką. Dalej droga cały czas wiedzie przez las, mija Polanę Smytnią oraz Tomanowy Potok i doprowadzając w 30 minut (25 min.↓) od odgałęzienia na Wąwóz Kraków do schroniska (chwilę wcześniej w lewo odchodzą: zielony szlak przez Dolinę Tomanową i czarny nad Smreczyński Staw). Schronisko jest położone na Małej Polanie Ornaczańskiej, z której rozciąga się ładny widok na otoczenie Doliny Kościeliskiej. Przejście Doliny Kościeliskiej zajmuje 1h 35 min. (1h 30 min.↓).

Wyżnia Kira Miętusia i jej otoczenie we mgle
Wyżnia Kira Miętusia
i jej otoczenie we mgle
Widok z Wyżniej Pisanej Polany
Widok z Wyżniej
Pisanej Polany
Schronisko na Hali Ornak

Możliwości dalszej wędrówki:

Ścieżka nad Reglami I (Dol. Kościeliska — Dol. Chochołowska)

Ścieżka nad Reglami II (Dol. Kościeliska — Dol. Strążyska)

Dolina Kościeliska — Chuda Przełączka (1850 m n.p.m.)

Dolina Kościeliska — Polana na Stołach

Dolina Kościeliska — Jaskinia Mroźna

Dolina Kościeliska — Wąwóz Kraków

Dolina Kościeliska — Jaskinia Mylna, Obłazkowa Jama i Jaskinia Raptawicka

Schronisko na Hali Ornak — Dolina Tomanowa — Chuda Przełączka (1850 m n.p.m.)

Schronisko na Hali Ornak — Smreczyński Staw (1227 m n.p.m.)

Schronisko na Hali Ornak — Iwaniacka Przełęcz (1459 m n.p.m.)