"Nobody climbs mountains for scientific reasons. Science is used to raise money for the expeditions, but you really climb for the hell of it." — Sir Edmund Hillary

Tatry Polskie

brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Dolina Małej Łąki należy do jednych z mniejszych tatrzańskich dolin. Charakterystyczne jest dla niej również to, że nie ma tu żadnego schroniska górskiego. Z pewnością przyczyniło się do tego, że mimo pięknych krajobrazów, nigdy nie była tak popularna wśród turystów jak m.in. sąsiednie Dolina Kościeliska i Dolina Strążyska. Wylot Doliny Małej Łąki znajduje się tuż za granicą Zakopanego, a przed niewielką miejscowością o nazwie Gronik. Dojazd busem lub własnym samochodem. Początkowo szlak wiedzie szeroką leśną drogą. Po prawej stronie nad Doliną góruje masyw Hrubego Regla (1339 m n.p.m.). Idąc świerkowo-jodłowym lasem, po 35 minutach (25 min.↓) docieramy do kotliny leśnej Szatra. Jest tu rozwidlenie dróg, szlak niebieski wiedzie dalej w prawo na Przysłop Miętusi (1189 m n.p.m.), natomiast odchodzący w lewo żółty wiedzie dalej Doliną Małej Łąki. Następnie dość stromym podejściem, wiodącym wśród wałów morenowych lodowca, wychodzimy w 20 minut na Wielką Polanę, gdzie szlak krzyżuje się ze znakowaną na czarno Ścieżką nad Reglami. Wielka Polana, bardzo długa górska łąka, robi olbrzymie wrażenie. Szlak wiedzie wzdłuż Polany, widać stąd urwiste ściany Giewontu oraz Małej i Wielkiej Turni. Dalej idziemy lekko w górę przez las, po prawej mijamy Kolebiska — wielkie bloki wapienia, następnie Głazistym Żlebem i grzędą koło niego. Potok jest tu zazwyczaj wyschnięty. W miejscu, gdzie szlak wchodzi z powrotem do Głazistego Żlebu, można podziwiać z lewej strony jasne wapienie Siodłowej Turni, natomiast z prawej (z tyłu) nadal urwiska Wielkiej Turni. Ostatni etap trasy na Kondracką Przełęcz (1725 m n.p.m.) pokonujemy ostrym podejściem wśród gęstej kosodrzewiny. W pobliżu w masywie Czerwonych Wierchów znajdują się wloty najgłębszych tatrzańskich jaskiń — Wielkiej Śnieżnej Jaskini oraz Śnieżnej Studni. Przełęcz osiągamy po 2 godzinach i 45 minutach (2h 05 min.↓). Widok na Dolinę Małej Łąki, urwiste ściany Czerwonych Wierchów oraz polskie Tatry Wysokie.

Widok z Kondrackiej Przęłęczy na masyw Małołączniaka
Widok z Kondrackiej Przęłęczy (1725 m n.p.m.)
na masyw Małołączniaka (2096 m n.p.m.)

Możliwości dalszej wędrówki:

Kondracka Przełęcz (1725 m n.p.m.) — Kopa Kondracka (2005 m n.p.m.)

Kondracka Przełęcz (1725 m n.p.m.) — Wyżnia Kondracka Przełęcz — Giewont (1894 m n.p.m.)