"If you aren't living on the edge, you are taking up too much space." — James Whittaker

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Roztoki i Dolina Pięciu Stawów Polskich wraz z otoczeniem

»Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Kozi Wierch (2291m n.p.m.)«

Widok z Koziego Wierchu w kierunku południowo-wschodnim
Widok z Koziego Wierchu (2291 m n.p.m.)
w kierunku południowo-wschodnim
1h 55 min.↑, 1h 25 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Łatwe, nie przedstawiające żadnych trudności technicznych, lecz mozolne podejście na najwyższy szczyt Tatr Polskich nie leżący na granicy państwa. Ze schroniska przy Przednim Stawie Polskim (1669 m n.p.m.) niebiesko znakowaną ścieżką wśród kosodrzewin, mijając Mały Staw Polski (1668 m n.p.m.) w 10 minut do mostku nad potokiem Roztoka, gdzie dochodzi zielony szlak z doliny o takiej samej nazwie. Widok z Doliny Pięciu Stawów Polskich na Kozi Wierch
Widok z Doliny Pięciu Stawów Polskich
na Kozi Wierch (2291 m n.p.m.)
Dalej cały czas blisko brzegu uroczego, głębokiego nawet na blisko 80 metrów Wielkiego Stawu Polskiego (1664 m n.p.m.) — wpierw 5 minut do odgałęzienia w prawo żółtego szlaku na Przełęcz Krzyżne, po kolejnych 10 minutach odchodzi również w prawo, na tzw. Niżnim Solnisku, szlak czarny wyprowadzający na Orlą Perć trochę poniżej wierzchołka Koziego Wierchu (2291 m n.p.m.). Nim właśnie podążamy. Szlak wpierw łagodnie, potem już bardziej stromo, momentami w zakosy pnie się w górę Szerokim Żlebem. Wraz z wysokością zanika piętro kosodrzewin. Pod koniec wędrując w terenie skalnym docieramy na grań, którą ciągnie się Orla Perć. Tutaj skręcamy w lewo i po krótkim podejściu osiągamy Kozi Wierch. Od rozwidlenia szlaków półtorej godziny (godzina w dół), ze schroniska 1h 55 min. (1h 25 min.↓). Ze szczytu piękna tatrzańska panorama.

Możliwości dalszej wędrówki:

Orla Perć: Zawrat (2158 m n.p.m.) — Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) — Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) — Przełączka nad Buczynową Dolinką (2225 m n.p.m.) — Zadni Granat (2240 m n.p.m.) — Skrajny Granat (2225 m n.p.m.) — Przełęcz Krzyżne (2112 m n.p.m.)