"Trudne zmaganie się w alpinizmie jest wzlotem ponad siebie samego, jest głosem Wolności." — Wojciech Kurtyka

Tatry Polskie

umiarkowane Trudności techniczne
znaczna Ekspozycja
łańcuchy, klamry Ubezpieczenia

Efektownie poprowadzony szlak z Doliny Pięciu Stawów Polskich na Kozią Przełęcz (2137 m n.p.m.) to najtrudniejsze z dojść na Orlą Perć. Ze schroniska przy Przednim Stawie Polskim (1669 m n.p.m.) niebiesko znakowaną ścieżką wśród kosodrzewin, mijając Mały Staw Polski (1668 m n.p.m.) w 10 minut do mostku nad potokiem Roztoka, gdzie dochodzi zielony szlak z doliny o takiej samej nazwie. Dalej cały czas blisko brzegu uroczego, głębokiego nawet na blisko 80 metrów Wielkiego Stawu Polskiego (1664 m n.p.m.) — wpierw 5 minut do odgałęzienia w prawo żółtego szlaku na Przełęcz Krzyżne, po kolejnych 10 minutach odchodzi również w prawo szlak czarny wyprowadzający na Orlą Perć trochę poniżej wierzchołka Koziego Wierchu (2291 m n.p.m.), 5 minut dalej odbija w lewo żółty szlak na Szpiglasową Przełęcz (2110 m n.p.m.) i Szpiglasowy Wierch (2172 m n.p.m.), a po chwili, w okolicach Wyżniego Soliska, tak samo znakowana droga skręca w prawo w kierunku Koziej Przełęczy. To właśnie ścieżka, którą musimy iść dalej. Podchodzimy wśród złomisk mroczną Pustą Dolinką. Po lewej stronie Kołowa Czuba (2105 m n.p.m.). Dalej wśród piargów, dobry widok na bardzo znaną południową ścianę Zamarłej Turni (2179 m n.p.m.), na której często można dostrzec taterników. Następnie, już blisko Koziej Przełęczy, wchodzimy w ściany Kozich Czub. Teren jest mocno eksponowany, a szlak ubezpieczony łańcuchami. Na końcowym odcinku z prawej strony dochodzi czerwono znakowana Orla Perć od strony Koziego Wierchu, znowu wznosimy się w górę pomagając sobie łańcuchami. Tuż przed siodłem Koziej Przełęczy Orla Perć odchodzi w lewo w kierunku Zawratu (2158 m n.p.m.), natomiast my po chwili osiągamy cel. Kozia Przełęcz jest bardzo wąska, nie ma tu miejsca na odpoczynek. Od poprzedniego rozstaju dróg 1h 20 minut (godzina w dół). Z Doliny Pięciu Stawów Polskich 1h 50 min., w dół półtorej godziny.

Dolina Pięciu Stawów Polskich
Jedne z wielu ubezpieczeń w drodze na Kozią Przełęcz od schroniska pięciostawiańskiego
Jedne z wielu ubezpieczeń w drodze
na Kozią Przełęcz (2137 m n.p.m.)
od schroniska pięciostawiańskiego
Kozia Przełęcz
Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.)

Możliwości dalszej wędrówki:

Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) — Czarny Staw Gąsienicowy (1624 m n.p.m.) — Schronisko "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej

Orla Perć: Zawrat (2158 m n.p.m.) — Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) — Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) — Przełączka nad Buczynową Dolinką (2225 m n.p.m.) — Zadni Granat (2240 m n.p.m.) — Skrajny Granat (2225 m n.p.m.) — Przełęcz Krzyżne (2112 m n.p.m.)