"Góry pozwalają zrozumieć, że nasze umęczone człowieczeństwo oczyszcza się i uszlachetnia przez cierpienie." — Giuseppe Mazzotti

Beskid Śląski

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Przez Skrzyczne (1257 m n.p.m.) wokół doliny Żylicy

»Szczyrk — Skrzyczne (1257 m n.p.m.) [Schronisko "Skrzyczne"] — Malinowska Skała (1152 m n.p.m.) — Przełęcz Salmopolska (934 m n.p.m.) — Kotarz (974 m n.p.m.) — Przełęcz Karkoszczonka (729 m n.p.m.) [Schronisko "Chata Wuja Toma"] — Szczyrk«

Widok na podnóże Beskidu Śląskiego z podejścia na Skrzyczne
Widok na podnóże Beskidu Śląskiego
z podejścia na Skrzyczne (1257 m n.p.m.)
ok. 8h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Proponowana trasa należy do nieco dłuższych, jednakże jest warta wysiłku, przebiegając m.in. przez najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego — Skrzyczne (1257 m n.p.m.). Wycieczkę rozpoczynamy i kończymy w tym samym miejscu — w centrum Szczyrku. Idziemy za znakami niebieskimi w górę doliny Żylicy, w kierunku Szczyrku Górnego. Mijamy m.in. pocztę i stację benzynową, a szlak szybko odbija w lewo na Skrzyczne. Można również skorzystać z wyciągu krzesełkowego (najdłuższy w Beskidzie Śląskim, różnica wysokości blisko 700 metrów), wtedy nie skręcamy za znakami niebieskimi, lecz idziemy kawałek dalej prosto do dolnej stacji kolejki (więcej informacji na temat kolei krzesełkowej tutaj). Szlak biegnie częściowo lasem, a częściowo przez polany w pobliżu wyciągu krzesełkowego, który swą pośrednią stację ma na Hali Jaworzyna. Przecina również kilkukrotnie nartostrady — z tego względu zimą nie można wejść na Skrzyczne od strony Szczyrku, a jedynie wjechać "krzesełkiem". W ostatniej części podejścia znaki niebieskie łączą się z zielonymi (z centrum Szczyrku) i czerwonymi (z Buczkowic). Na szczycie górna stacja kolejki krzesełkowej, schronisko "Skrzyczne" i wieża radiowo-telewizyjna. Wejście ze Szczyrku zajmuje 2,5 godziny (1h 45 min.↓). Ze Skrzycznego rozpościera się całkiem ładny i rozległy widok. Na wschodzie w dole widać Kotlinę Żywiecką, na północy Pasmo Klimczoka, a na południowym wschodzie Pilsko (1557 m n.p.m.) — najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego, Babią Górę (1725 m n.p.m.), a przy świetnej widoczności nawet zarysy Tatr. Z najwyższego punktu Beskidu Śląskiego schodzimy za znakami zielonymi w kierunku południowo-zachodnim. Idąc przez długą halę osiągamy Małe Skrzyczne (1211 m n.p.m.) — dochodzi tu wyciąg orczykowy. Następnie szlak biegnie głównie lasem prawie płaskim terenem, mija Kopę Skrzyczeńską (1191 m n.p.m.), aż po 1h 15 min. (półtorej godziny w stronę przeciwną) od Skrzycznego po krótkim podejściu jesteśmy na zalesionej Malinowskiej Skale (1152 m n.p.m.). Stąd kierujemy się za znakami czerwonymi w prawo. Szlak zbiega na Przełęcz Malinowską (1012 m n.p.m.), a następnie wznosi się na Malinów (1115 m n.p.m.). Po lewej stronie, niedaleko szlaku, znajduje się Jaskinia Malinowska — należąca do dłuższych w Beskidach. Według miejscowych podań, ukrywał się w niej znany beskidzki zbójnik — Ondraszek. Przejście z Malinowskiej Skały na Malinów trwa 40 minut, dalej schodzimy w 20 minut (40 minut w górę) na Przełęcz Salmopolską (934 m n.p.m.) — najwyżej położone miejsce Beskidu Śląskiego, które jest dostępne samochodem. Znajduje się tu kilka barów, parking oraz przystanek autobusowy. Na Przełęczy Salmopolskiej przekraczamy szosę i kierujemy się dalej cały czas za znakami czerwonymi. Po 20 minutach wędrówki praktycznie płaskim grzbietem, przed Grabową (907 m n.p.m.) dochodzą znaki czarne z Brennej. Następnie po 25 minutach osiągamy Kotarz (974 m n.p.m.), tutaj dochodzi z lewej strony szlak niebieski z Brennej. Na szczycie spora polana, a niżej niewielkie osiedle rozrzuconych domów. Teraz czeka nas łagodne, półtoragodzinne (2 godziny w stronę przeciwną) zejście na Przełęcz Karkoszczonka (729 m n.p.m.). Po drodze mijamy szczyt Hyrcy (829 m n.p.m.), a z mijanych polan świetnie widać po przeciwnej stronie dolinie Żylicy szczyt, który zdobyliśmy na początku wycieczki, czyli Skrzyczne. Na polanie poniżej Przełęczy Karkoszczonka znajduje się prywatne schronisko "Chata Wuja Toma". Do centrum Szczyrku schodzimy za znakami żółtymi w 45 minut (godzina w stronę przeciwną), przez dzielnicę o nazwie Biła.

Podejście powyżej Hali Jaworzyna
Wyciąg krzesełkowy na Skrzyczne i wieża radiowo-telewizyjna
Wyciąg krzesełkowy
na Skrzyczne (1257 m n.p.m.)
i wieża radiowo-telewizyjna
Na Skrzycznem
Na Skrzycznem (1257 m n.p.m.)
Spojrzenie do tyłu na Skrzyczne
Spojrzenie do tyłu
na Skrzyczne (1257 m n.p.m.)
Jesienne barwy na szlaku zielonym pomiędzy Skrzycznem a Malinowską Skałą
Jesienne barwy na szlaku zielonym
pomiędzy Skrzycznem (1257 m n.p.m.)
a Malinowską Skałą (1152 m n.p.m.)
Wychodnia skalna na Malinowskiej Skale
Wychodnia skalna na
Malinowskiej Skale (1152 m n.p.m.)