"Cóż zmusza cię, człowieku, abyś opuścił własne schronienie w mieście, porzucił krewnych i przyjaciół i udał się w wędrówkę poprzez góry i doliny? Cóż jeśli nie przyrodzone piękno świata." — Leonardo da Vinci

Góry Stołowe

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Z Karłowa do Błędnych Skał

»Karłów — Fort Karola — Błędne Skały (852 m n.p.m.) — Kaplica Czaszek w Czermnej — Kudowa-Zdrój«

Widok z Fortu Karola na Szczeliniec Mały i Szczeliniec Wielki
Widok z Fortu Karola na Szczeliniec Mały (896 m n.p.m.)
i Szczeliniec Wielki (919 m n.p.m.)
ok. 4-4,5h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Średniej długości wycieczka umożliwiająca odwiedzenie Błędnych Skał — obok masyw Szczelińca Wielkiego (919 m n.p.m.) najatrakcyjniejszego turystycznie miejsca polskiej części Gór Stołowych. Poza tym po drodze odwiedzimy również ciekawe zabytki kulturowe. Z Karłowa podążamy na południe wzdłuż szosy za znakami niebieskimi. Po 10-15 minutach w lewo odchodzi szlak zielony, w prawo natomiast czerwony i żółty. My natomiast kolejne 15 minut cały czas wędrujemy wzdłuż drogi. Tuż przed Przełęczą Lisią kolejny węzeł szlaków — skręcamy w prawo za znakami zielonymi. Po kilkudziesięciu metrach od szlaku odchodzi ścieżka, którą w kilka chwil można podejść do ruin Fortu Karola na górze Ptak. Rozciąga się stąd wspaniały widok m.in. na masyw Szczelińca Małego i Szczelińca Wielkiego. Fort Karola został zbudowany w 1790 roku jako strażnica na granicy Prus i Austrii, jednak już ponad 100 lat temu został opuszczony i do dziś zachowały się jedynie fragmenty fortyfikacji. Po powrocie na zielono znakowaną ścieżkę podchodzimy nią kilka minut do skrzyżowania szlaków i następnie idziemy szlakiem czerwonym w kierunku Błędnych Skał. Po początkowym stromym podejściu droga prowadzi dalej praktycznie równym terenem przez długi płaskowyż Skalniaka (915 m n.p.m.). Po 1h 20 min. (1h 10 min.↓) wędrówki za znakami czerwonymi docieramy do Błędnych Skał. Aby móc zwiedzić malownicze skalne miasto, objęte ochroną w ramach Rezerwatu "Błędne Skały", trzeba uiścić opłatę za bilet wstępu (zwiedzanie możliwe w okresie 15 IV — 15 X). Przejście robiącego duże wrażenie skalnego labiryntu Błędnych Skał zajmuje godzinę. Możemy tu podziwiać liczne ostańce skalne o różnorodnych formach, przeciskając się raz po raz bardzo wąskimi szczelinami skalnymi. Znajduje się tu również dobry punkt widokowy na czeski masyw Broumovské stěny. Warto też wspomnieć, że na terenie Rezerwatu "Błędne Skały" kręcono film "Opowieści z Narnii: Książę Kaspian". Po zwiedzeniu tego niesamowitego skalnego miasta schodzimy szlakiem zielonym do Kudowy-Zdrój. Po szybkim stromym zejściu dochodzimy do szosy, ścinamy jej serpentyny, a następnie wzdłuż niej dochodzimy do skrzyżowania. W prawo wiedzie droga do dwóch dzielnic Kudowy-Zdrój — Bukowiny Kłodzkiej i Pstrążnej, do której warto przejść się kilkanaście minut, aby zwiedzić skansen kultury ludowej Pogórza Sudeckiego (stamtąd można szlakiem żółtym szybko zejść z powrotem do szlaku zielonego). Po pewnym czasie szlak zielony ponownie dochodzi do szosy (w tym miejscu znajduje się ciekawy obiekt — ruchoma szopka) i dalej wzdłuż niej dochodzi do dzielnicy Kudowy-Zdrój o nazwie Czermna. Słynie ona z kaplicy zdobionej trzema tysiącami czaszek (ofiary wojen i zaraz, jakie nawiedziły ten region w XVIII wieku) — Kaplicy Czaszek. Z innych interesujących turystycznie obiektów w Czermnej warto wyróżnić zabytkowe domy tkaczy oraz Muzeum Szlak Ginących Zawodów. Dojście od Błędnych Skał do centrum Kudowy-Zdrój, gdzie jest m.in. dworzec PKS zajmuje półtorej godziny (2h 10 min.↓).

Błędne Skały — skała zwana "Okrętem"