"If you aren't living on the edge, you are taking up too much space." — James Whittaker

Karkonosze

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Na Szrenicę (1361 m n.p.m.) i dalej grzbietem granicznym

»Szklarska Poręba — Schronisko "Kamieńczyk" — Wodospad Kamieńczyka — Schronisko "Na Hali Szrenickiej" — Szrenica (1361 m n.p.m.) [Schronisko "Szrenica"] — Czarcia Ambona — Rozdroże pod Wielkim Szyszakiem — Schronisko "Pod Łabskim Szczytem" — Szklarska Poręba«

Wodospad Kamieńczyka
ok. 8h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Wejście na Szrenicę (1361 m n.p.m.) i dalsza wędrówka granicznym Głównym Szlakiem Sudeckim im. M. Orłowicza należy do dość długich wycieczek, jednakże wartych tego wysiłku. Trasa przebiega przez jedne z najpiękniejszych zakątków nie tylko zachodnich Karkonoszy, ale nawet całych Sudetów. Przy tym jest również atrakcyjna widokowo, gdyż przez długi czas biegnie przez najwyższe partie Karkonoszy. Osoby, które jednak nie mają ochoty zmęczyć się trochę na podejściu, mogą wjechać na Szrenicę koleją linowo-krzesełkową (więcej informacji tutaj) i dalej kontynuować bez większego wysiłku omawianą trasę. Wyruszamy praktycznie z centrum miasteczka, niedaleko jest stacja PKP Szklarska Poręba Górna. Będziemy podążać za znakami czerwonymi, wspomnianym Głównym Szlakiem Sudeckim (zresztą przez dłuższą część trasy). Przez 10 minut idziemy wzdłuż szosy w kierunku przejścia granicznego z Czechami w Jakuszycach, a następnie odbijamy w lewo. Po kolejnych 10 minutach Rozdroże pod Kamieńczykiem — w lewo odchodzą szlaki czarny i zielony. My natomiast w pół godziny (15 min.↓) docieramy do schroniska "Kamieńczyk" i znajdującego się tuż obok Wodospadu Kamieńczyka — dojście na dno wąwozu, z którego z bliska można go podziwiać w całej okazałości, jest dodatkowo płatne. Wodospad Kamieńczyka jest najpiękniejszym i najwyższym wodospadem w Karkonoszach — ma 27 metrów wysokości, a pod jego środkową częścią ukryta jest niewielka grota, tzw. Złota Jama. Następnie podchodzimy drogą dojazdową do schroniska "Na Hali Szrenickiej", położonego na sporej polanie. Czas podejścia to 45 minut (w zejściu nieco krócej), przy schronisku spotyka się kilka szlaków, a na zachodzie widać zniszczone wskutek działalności przemysłowej człowieka (m.in. wydobycie węgla brunatnego metodą odkrywkową i elektrownie) Góry Izerskie. Z Hali Szrenickiej podchodzimy w 20 minut (15 min.↓), wyżej przez kosodrzewiny, do granicy. Stąd w 5 minut za znakami czarnymi, po minięciu Obserwatorium Meteorologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, osiągamy szczyt Szrenicy oraz wznoszące się na nim schronisko. Warto pójść kawałek dalej za znakami czarnymi — po minięciu górnej stacji kolejki krzesełkowej dojdziemy po 15 minutach od szczytu do jednej z najbardziej znanych grup karkonoskich ostańców skalnych — są to bardzo oryginalne skały o nazwie Końskie Łby. Stąd musimy się w 20 minut cofnąć za znakami czarnymi do czerwonego szlaku biegnącego wzdłuż granicy. Idąc już nim grzbietem granicznym mijamy grupę skał Trzy Świnki i po 30 minutach stajemy na Mokrej Przełęczy (1290 m n.p.m.). Następnie napotykamy kolejne ostańce skalne o bardzo nietypowych kształtach (noszą nazwę Twarożnik) i po 50 minutach dochodzimy do rozstaju dróg. W prawo odchodzi zbiegający na stronę czeską szlak żółty — można nim zejść w 10 minut do miejsca, gdzie swoje źródła ma Łaba (najważniejsza rzeka Czech i wschodnich Niemiec). Idąc dalej Głównym Szlakiem Sudeckim omijamy bliski, zasłany gołoborzami szczyt Łabskiego Szczytu (1471 m n.p.m.) i po 30 minutach dochodzimy do Czarciej Ambony — widok stąd jest fantastyczny, stoimy na krawędzi grzbietu obrywającego się tu pionowo w dół. Widoczne w dole dna kotłów noszą nazwę Śnieżnych Kotłów. Szlak biegnie dalej nad krawędzią urwistych ścian Wielkiego Śnieżnego Kotła. Następnie trawersujemy szczyt Wielkiego Szyszaka (1509 m n.p.m.) i po 30 minutach od Czarciej Ambony opuszczamy już na stałe czerwono znakowany Główny Szlak Sudecki. W 15 minut (25 min.↓) schodzimy dość stromo szlakiem niebieskim na Rozdroże pod Wielkim Szyszakiem i skręcamy tutaj w lewo na zielono znakowaną Ścieżkę nad Reglami (zamykana w zimie z powodu zagrożenia lawinowego). Wiedzie on w majestatycznej, skalnej scenerii dnem Śnieżnych Kotłów, mijamy tam również niewielkie Śnieżne Stawki oraz Młakę. Następnie przez kosodrzewiny docieramy po około półtoragodzinnej wędrówce od poprzedniego rozstaju dróg do schroniska "Pod Łabskim Szczytem". W dół schodzi stąd m.in. szlak niebieski (tzw. Czeska Ścieżka) do Wodospadu Szklarki, my natomiast udamy się za znakami żółtymi do centrum Szklarskiej Poręby. Szybko mijamy Kukułcze Skały (z polany ładne widoki m.in. na leżącą w dole Szklarską Porębę), po 30 minutach (40 min.↓) od schroniska odchodzą w lewo znaki zielone. Teraz w godzinę (1h 10 min.↓) schodzimy łagodnie przez las tzw. Starą Drogą, mijając już na dole Muzeum Mineralogiczne i przez dzielnicę Marysin dochodząc do centrum. Stąd w 15 minut możemy dojść do miejsca rozpoczęcia wycieczki, w pobliżu stacji kolejowej Szklarska Poręba Górna.

Końskie Łby
Urwiste ściany ponad Śnieżnymi Kotłami, widoczna radiowo-telewizyjna stacja przekaźnikowa