"If you aren't living on the edge, you are taking up too much space." — James Whittaker

Karkonosze

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Świątynia Wang oraz znane karkonoskie ostańce skalne — Pielgrzymy i Słonecznik

»Karpacz Górny — Polana — Pielgrzymy — Słonecznik — Spalona Strażnica — Schronisko "Strzecha Akademicka" — przystanek PKS Karpacz Biały Jar«

Świątynia Wang
ok. 4-4,5h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

W Karpaczu Górnym, gdzie rozpoczynamy wycieczkę, znajduje się niezwykły obiekt: drewniana świątynia Wang, wzniesiona w XIII w. w południowej Norwegii, kupiona w 1841 r. przez króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV, a rok później zmontowana na Dolnym Śląsku. Po zwiedzeniu tego niezwykle oryginalnego obiektu udajemy się za znakami niebieskimi. Po 15 minutach (10 min.↓) osiągamy Rówienkę, gdzie dochodzi żółty szlak z Borowic. Następnie, cały czas lekko się wznosząc, po kolejnych 35 minutach (25 min.↓) docieramy do Polany — tutaj węzeł szlaków. W lewo odchodzi szlak niebieski do dwóch schronisk: "Samotnia" oraz "Strzecha Akademicka", które odwiedzimy w zejściu. Prosto prowadzi szlak zielony (zamykany w okresie 10 IV — 31 V ze względu na okres godowy mieszkających tu cietrzewi), biegnący blisko Kotła Wielkiego Stawu. My natomiast idąc w prawo żółto znakowaną, leśną ścieżką docieramy po 25 minutach (15 min.↓) do Pielgrzymów — przybierających bardzo oryginalne formy i kształty ostańców skalnych (zbudowanych ze skał granitowych). Odgałęzia się tu zielony szlak (Ścieżka nad Reglami), nasza droga wiedzie jednak cały czas za znakami żółtymi. Po wyjściu ponad piętro lasu przedzieramy się przez bardzo gęstą kosodrzewinę i 40 minutach (25 min.↓) od Pielgrzymów docieramy do Słonecznika, który jest równie (jeśli nie bardziej) znanym ostańcem skalnym — wygląd tej skały jest bardzo osobliwy. Tutaj kierujemy się w lewo szlakiem czerwonym (tzw. Główny Szlak Sudecki im. M. Orłowicza). Po kilku minutach podążamy już ponad urwistymi ścianami Kotła Wielkiego Stawu, mijając po drodze ruiny schroniska księcia Henryka. Następnie szlak biegnie wzdłuż krawędzi kolejnego kotła — tym razem jest to Kocioł Małego Stawu. W dole dostrzec można bez problemu znajdujące się nad tym pięknym stawem jedno z bardziej znanych tutejszych schronisk — "Samotnię". Po 40 minutach dochodzimy do tzw. Spalonej Strażnicy — opuszczamy tu czerwony szlak (biegnie dalej w kierunku Śnieżki (1602 m n.p.m.)) i kierujemy się za znakami niebieskimi brukowaną drogą. Nieco wcześniej w prawo odchodził żółty szlak zbiegający na czeską stronę. Po 20 minutach (35 min.↓) stajemy u progu schroniska "Strzecha Akademicka", znanego niemniej niż oddalona o 15 minut stąd (szlak niebieski — dojść nim można do Polany, którą mijaliśmy w pierwszej części trasy) "Samotnia". Schodzić będziemy od schroniska "Strzecha Akademicka" za znakami żółtymi. Droga schodzi w dół przez las, kiedyś istniał tu tor saneczkowy. Szlak szybko sprowadza niżej, w dole biegnąc wzdłuż potoku Łomnica (tutaj ładne, acz niewielkie wodospady). Po półtorej godzinie (2 godziny w górę) dochodzimy w pobliże Rozdroża Łomnickiego i w 15 minut razem ze znakami zielonymi, czerwonymi i czarnymi dochodzimy do przystanku PKS Karpacz Biały Jar. Całkowity czas przejścia proponowanej trasy zamyka się w około 4-4,5h.