"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Pieniny

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Przez Rezerwat "Biała Woda" na Wysoką (1050 m n.p.m.)

»Jaworki — Rezerwat "Biała Woda" — Przełęcz Rozdziela (802 m n.p.m.) — Wysoka (1050 m n.p.m.) — Durbaszka (942 m n.p.m.) — Schronisko "Pod Durbaszką" — Jaworki«

Widok z okolic Durbaszki, po lewej widać schronisko
Widok z okolic Durbaszki (942 m n.p.m.),
po lewej widać schronisko
ok. 5,5h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Wejście na Wysoką (1050 m n.p.m.) od strony Rezerwatu "Biała Woda" i zejście do Jaworek przez schronisko pod Durbaszką umożliwia poznanie wschodnich krańców Małych Pienin, włącznie z ich najwyższym szczytem. Tą średniej długości wycieczkę rozpoczynamy powyżej Szczawnicy, w Jaworkach. Pierwsza część wędrówki wiedzie za znakami żółtymi. Wpierw dochodzimy do potoku Biała Woda i dalej w prawo wzdłuż niego cały czas asfaltową drogą, a dalej gruntową. Po 20 minutach dochodzimy do Rezerwatu "Biała Woda" (wstęp płatny), utworzonego w 1963 roku w celu ochrony zespołu skał wapiennych, które tworzą ciekawe formy. Szlak biegnie bardzo ładnym, wapiennym wąwozem Międzyskały. Po prawej stronie mijamy najwyższą skałę w Rezerwacie "Biała Woda" — Smolegowa Skała. Dalej mijamy niewielki wodospad na Białej Wodzie. Po opuszczeniu terenu rezerwatu szlak żółty pnie się ku granicznemu grzbietowi Małych Pienin. Dochodzimy do niego powyżej Przełęczy Rozdziela (802 m n.p.m.) — godzina drogi (40 min.↓) od wejścia do Rezerwatu "Biała Woda". Szlak żółty zbiega dalej na Słowację, my natomiast ruszamy teraz za znakami niebieskimi w prawo ku Przełęczy Rozdziela — widoki na Pieniny, Gorce i Beskid Sądecki. Za przełęczą podchodzimy na wierzchołek będącej dogodnym punktem widokowym Wierchliczki (966 m n.p.m.). Następnie przez lasy i polany długo wędrujemy w kierunku Wysokiej. Po drodze mijamy Watrisko (960 m n.p.m.), następnie opuszczając grzbiet graniczny trawersujemy szczyt Smerekowej (1013 m n.p.m.), aż z lewej strony dochodzi słowacki szlak zielony. Od poprzedniego skrzyżowania szlaków 2h 20 min. (2h 10 min.↓). Następnie przez 10 minut razem ze znakami zielonymi, które następnie odchodzą w prawo przez Rezerwat "Wąwóz Homole" do Jaworek.

W Rezerwacie "Biała Woda" (1)
W Rezerwacie "Biała Woda" (2)
W drodze na Wysoką wschodnią częścią grzbietu Małych Pienin
W drodze na Wysoką (1050 m n.p.m.)
wschodnią częścią grzbietu
Małych Pienin

Jesteśmy już na terenie Rezerwatu "Wysokie Skałki" (utworzony w 1961 roku), ochronie podlega las świerkowo-bukowy oraz baszta skalna na szczycie Wysokiej (1050 m n.p.m.). Idziemy dalej szlakiem niebieskim ponownie na grzbiet Małych Pienin. Znalazłszy się po chwili na nim, trzeba skorzystać z okazji i podejść kawałek stromo (lecz bez trudności) w lewo bez znaków na najwyższy szczyt Małych Pienin — Wysoką. Szczyt ten oferuje fantastyczną panoramę, obejmującą Tatry, Pieniny, Gorce i Beskid Sądecki po przeciwnej stronie potoku Grajcarek. Z Wysokiej wracamy tą samą drogą do szlaku niebieskiego, którym dalej będziemy wędrowali głównie grzbietem granicznym. Kolejnym wartym uwagi miejscem, które napotykamy na trasie, jest Durbaszka (942 m n.p.m.) — będąca podobnie jak Wysoka dobrym punktem widokowym. Pod szczyt dochodzi wyciąg orczykowy od schroniska pod Durbaszką. Schodzimy do niego w prawo bez znaków, a dalej już wygodnie do Jaworek drogą prowadzącą do tegoż schroniska. Ścieżka biegnie w dużej części przez hale, po drodze kilka wapiennych skałek. Po dojściu do drogi ze Szczawnicy do Jaworek podążamy w prawo do punktu, z którego startowaliśmy. Po drodze mijamy najpierw duży parking, następnie po prawej stronie wylot Wąwozu Homole, a po lewej XVIII-wieczny kościół — obecnie katolicki, wcześniej była to cerkiew (ciekawe wnętrza). Za znakami zielonymi idziemy jeszcze kawałek do centrum Jaworek, wzdłuż potoku Grajcarek. Czas przejścia całej opisanej trasy przez przeciętnego turystę to około 5h 30 min.

Na terenie Rezerwatu "Wysokie Skałki"
Widok z Wysokiej
Widok z Wysokiej (1050 m n.p.m.)
Już prawie z powrotem w Jaworkach