"Gdy człowiek spojrzy na góry, a potem na siebie, podnosi serce ku Temu, co króluje w niebie." — Antoni Odyniec

Pieniny

Informacje ogólne Propozycje wycieczek

Przez Rezerwat "Wąwóz Homole" na Wysoką (1050 m n.p.m.)

»Jaworki — Wąwóz Homole — Wysoka (1050 m n.p.m.) — Durbaszka (942 m n.p.m.) — Szafranówka (742 m n.p.m.) — Palenica (719 m n.p.m.) — Szczawnica«

Na polanie powyżej Wąwozu Homole — w głębi widać charakterystyczne skały noszące nazwę Kamienne Księgi
Na polanie powyżej Wąwozu Homole — w głębi widać
charakterystyczne skały noszące nazwę Kamienne Księgi
ok. 4,5 — 5h Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
barierki Ubezpieczenia

Proponowana trasa to wycieczka umożliwiająca poznanie najciekawszych miejsc w Małych Pieninach, na czele z ich największą atrakcją turystyczną — Wąwozem Homole. Wędrówkę rozpoczynamy powyżej Szczawnicy, w Jaworkach. Początkowo za znakami zielonymi cofamy się kawałek w stronę Szczawnicy wzdłuż potoku Grajcarek. Mijamy po drodze XVIII-wieczny kościół — obecnie katolicki, wcześniej była to cerkiew (ciekawe wnętrza). Następnie odbijamy w lewo do wylotu Wąwozu Homole — jest to rezerwat ścisły (utworzony w 1963 roku), a wstęp jest płatny. Wąwóż Homole to bardzo interesujące miejsce — jego wąskim dnem płynie potok (3 małe wodospady), a górują nad nim ściany, których wysokość dochodzi do około 100 metrów. Pod koniec wędrówki licznie odwiedzanym przez turystów Wąwozem Homole napotkamy drewniane schody i barierki. Kawałek dalej wychodzimy z niego na dużą polanę, widok na charakterystyczną skałę o nazwie Kamienne Księgi. Dalej podchodzimy w kierunku Polany pod Wysoką (znajduje się na niej czynna latem baza namiotowa) — uwaga na znaki. Dotarłszy do owej polany podchodzimy nią dość stromo w stronę lasu. Kawałek dalej dochodzimy do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim — jest to już teren Rezerwatu "Wysokie Skałki" (utworzony w 1961 roku), ochronie podlega las świerkowo-bukowy oraz baszta skalna na szczycie Wysokiej (1050 m n.p.m.). Dojście z Jaworek zajmuje 1h 40 min. (55 min.↓). Szlak zielony odbija w lewo razem z dochodzącym stamtąd niebieskim, my idziemy prosto szlakiem niebieskim na grzbiet Małych Pienin. Znalazłszy się po chwili na nim, trzeba skorzystać z okazji i podejść kawałek stromo (lecz bez trudności) w lewo bez znaków na najwyższy szczyt Małych Pienin — Wysoką. Szczyt ten oferuje fantastyczną panoramę, obejmującą Tatry, Pieniny, Gorce i Beskid Sądecki po przeciwnej stronie potoku Grajcarek.

Wąwóz Homole (1)
Wąwóz Homole (2)
Wąwóz Homole (3)
Wąwóz Homole (4)
W drodze na Wysoką powyżej Wąwozu Homole
W drodze na Wysoką (1050 m n.p.m.)
powyżej Wąwozu Homole
Widoki z podejścia na Wysoką
Widoki z podejścia
na Wysoką (1050 m n.p.m.)

Z Wysokiej wracamy tą samą drogą do szlaku niebieskiego, którym dalej będziemy wędrowali głównie grzbietem granicznym aż do Szafranówki (742 m n.p.m.). Kolejnym wartym uwagi miejscem, które napotykamy na trasie, jest Durbaszka (942 m n.p.m.) — będąca podobnie jak Wysoka dobrym punktem widokowym. Idziemy długą halą, lekko się obniżając. Dochodzimy do Wysokiego Wierchu (900 m n.p.m.), który trawersujemy i chwilę potem dochodzi do nas z lewej strony żółty szlak, którym można przekroczyć granicę polsko-słowacką. Od Wysokiej 1h 15 min. (1h 30 min.↓). Omijamy następnie widoczny po lewej skalisty wierzchołek Rabsztyna (843 m n.p.m.) i po chwili w prawo odchodzi żółty szlak do Szlachtowej. My podążamy dalej prosto szlakiem niebieskim, wracając szybko na grzbiet graniczny. Po godzinie (1h 15 min.↓) spokojnej wędrówki osiągamy wierzchołek Szafranówki. Widok ze szczytu obejmuje m.in. Szczawnicę i górujący nad nią po drugiej stronie Beskid Sądecki. Ze szczytu kierujemy się za znakami żółtymi w prawo i po kilkunastu minutach docieramy przez Przełęcz Maćkówki (690 m n.p.m.) na Palenicę (719 m n.p.m.). Przy ładnej pogodzie szczyt ten oferuje piękną, szeroką panoramę. Z Palenicę można zejść za znakami żółtymi w pół godziny (1h 00 min.↓) do Szczawnicy (krótka, stroma ścieżka), leniwi jednak skorzystają z istniejącej kolejki krzesełkowej. Wyciąg krzesełkowy na Palenicę jest obsługiwany przez Polskie Koleje Linowe.

Widok z Wysokiej
Widok z Wysokiej (1050 m n.p.m.)
Widok z okolic Durbaszki, po lewej widać schronisko
Widok z okolic Durbaszki (942 m n.p.m.),
po lewej widać schronisko
Widok z okolic Durbaszki
Widok z okolic Durbaszki (942 m n.p.m.)
Widoki z grzbietu Małych Pienin
Widok z Szafranówki m.in. na Szczawnicę, Dunajec oraz Krościenko nad Dunajcem
Widok z Szafranówki (742 m n.p.m.)
m.in. na Szczawnicę, Dunajec
oraz Krościenko nad Dunajcem
Widok na Palenicę z zejścia z Szafranówki
Widok na Palenicę (719 m n.p.m.)
z zejścia z Szafranówki (742 m n.p.m.)