"Im bliżej byłem szczytu, tym bardziej narastało we mnie przekonanie, że oto spełniło się to, o czym najbardziej marzyłem." — Jerzy Kukuczka

Tatry Polskie

brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Znakowana na czerwono ścieżka z Toporowej Cyrhli (dojazd busem — aby dojść do szlaku trzeba się kawałek cofnąć od przystanku) na Rówień Waksmundzką (dalej można udać się do Wodogrzmotów Mickiewicza lub na Gęsią Szyję i Rusinową Polanę) to mało popularny, aczkolwiek przyjemny spacerowy szlak. Rozpoczyna się od przejścia przez łąkę, dalej idziemy już lasem. Po 35 minutach (pół godziny w dół) dochodzimy do rozwidlenia szlaków — szlak zielony odbija w prawo i wiedzie na Wielki Kopieniec (1328 m n.p.m.), my szlakiem czerwonym idziemy natomiast w lewo. Po kolejnych 35 minutach (30 min.↓) nie męczącej wędrówki, przecinając po drodze dobrze rozwinięte moreny czołowe, osiągamy leśna polankę o nazwie Psia Trawka, leżącą na skrzyżowaniu naszego szlaku z czarnym, biegnącym przez Dolinę Suchej Wody. Dalsza droga na Rówień Waksmundzką wiedzie na środkowym odcinku Doliną Pańszczyca, wzdłuż Pańszczyckiego Potoku. Po drodze dużo śladów związanych ze zlodowaceniem (m.in. moreny), po lewej stronie dwa szczyty: Zadnia Kopa Sołtysia (1420 m n.p.m.) oraz Ostry Wierch (1475 m n.p.m.). Wreszcie przecinamy rozległa Polanę Waksmundzką (dwa szałasy), leżącą pod masywem Koszystej, i po kilku minutach dochodzimy do mniejszej Rówieni Waksmundzkiej, gdzie dochodzi również szlak zielony. Od Psiej Trawki godzina (45 min.↓), od Toporowej Cyrhli 2h 10 min. (1h 45 min.↓).

Możliwości dalszej wędrówki:

Brzeziny — Dolina Suchej Wody — Schronisko "Murowaniec" na Hali Gąsienicowej

Rówień Waksmundzka — Polana pod Wołoszynem — Wodogrzmoty Mickiewicza

Rówień Waksmundzka — Gęsia Szyja (1489 m n.p.m.)