"Im bliżej byłem szczytu, tym bardziej narastało we mnie przekonanie, że oto spełniło się to, o czym najbardziej marzyłem." — Jerzy Kukuczka

Tatry Polskie

brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Z Rówieni Waksmundzkiej, mając po prawej stronie Waksmundzkie Ścianki, a przed sobą widoczny w oddali najwyższy szczyt słowackich Tatrach Bielskich — Hawrań (2152 m n.p.m.), obniżamy się czerwonym szlakiem w dół, po pewnym przecinając Dolinę Waksmundzką i płynący nią, robiący spore wrażenie Waksmundzki Potok. Rejon Doliny Waksmundzkiej i masywu Wołoszyna to piękny, lecz niedostępny dla turystów obszar — znajduje się tu rezerwat ścisły. Następnie podchodzimy w kierunku Polany pod Wołoszynem, osiągając ją po 40 minutach (50 min.↓) od Rówieni Waksmundzkiej. Z lewej strony dochodzi czarny szlak z Rusinowej Polany. Dalej obniżamy się przyjemnym, spacerowym szlakiem w kierunku Doliny Białki i biegnącej wzdłuż niej asfaltowej drogi z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka (1395 m n.p.m.). Na zejściu ładny widok na słowacką Dolinę Białej Wody i najwyższy tatrzański szczyt — Gerlach (2655 m n.p.m.). Dalej przecinamy Głęboki Żleb, aż szlak dochodzi do wspomnianej asfaltowej drogi, którą w kilka minut dochodzimy do pięknych wodospadów — tzw. Wodogrzmotów Mickiewicza. Od Polany pod Wołoszynem 35 minut (45 min.↓), od Rówieni Waksmundzkiej 1h 15 min. (1h 35 min.↓). Od Wodogrzmotów Mickiewicza w prawo odchodzi zielony szlak do Doliny Pięciu Stawów Polskich przez Dolinę Roztoki, natomiast skręcając w lewo w 10 minut (15 min.↓) schodzi się do Schroniska w Roztoce. Idąc dalej prosto znanym "asfaltem" dotarlibyśmy do Morskiego Oka (1395 m n.p.m.).

Możliwości dalszej wędrówki:

Palenica Białczańska — Wodogrzmoty Mickiewicza — Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich

Palenica Białczańska — Wodogrzmoty Mickiewicza — Schronisko przy Morskim Oku (1395 m n.p.m.)