"Góry pozwalają zrozumieć, że nasze umęczone człowieczeństwo oczyszcza się i uszlachetnia przez cierpienie." — Giuseppe Mazzotti

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Roztoki i Dolina Pięciu Stawów Polskich wraz z otoczeniem

»Palenica Białczańska — Wodogrzmoty Mickiewicza — Dolina Roztoki — Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich«

Wodogrzmoty Mickiewicza
lub Kolor szlaku
2h 50 min.↑, 2h 10 min.↓ lub 3h 05 min.↑, 2h 20 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Asfaltowa droga z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka (1395 m n.p.m.) to prawdopodobnie szlak, którego tatrzańscy turyści nie cierpią najbardziej. Przyczyną są tłumy turystów (często kompletnie nie pasujących do miejsca, w którym się znajdują) i oczywiście nawierzchnia, która doprowadziła do częściowego zatracenia przez to miejsce charakteru górskiego. My na szczęście mamy do pokonania tylko odcinek do Wodogrzmotów Mickiewicza, a dalej skręcamy w Dolinę Roztoki — jedną z najpiękniejszych w Tatrach. Wycieczkę rozpoczynamy koło znanego i najczęściej zapełnionego samochodami turystów (chcących w większości udać się do Morskiego Oka) parkingu na Palenicy Białczańskiej, można tu dojechać również busem. Ponad pół godziny podchodzimy łagodnie nieznakowaną drogą asfaltową, po drodze m.in. przekraczając Waksmundzki Potok i mijając leżącą po lewej stronie Niżnią Polanę pod Wołoszynem. Następnie z prawej strony dochodzi czerwony szlak z Rówieni Waksmundzkiej i odtąd podążamy już za tymi znakami. Po 50 minutach (40 min.↓) od Palenicy Białczańskiej docieramy do pięknych wodospadów — tzw. Wodogrzmotów Mickiewicza. Zimą zdarzają się tu lawiny. W prawo odchodzi zielony szlak do Doliny Pięciu Stawów Polskich przez Dolinę Roztoki, którym podążamy dalej. Prosto wiedzie czerwony szlak do Morskiego Oka, natomiast skręcając w lewo w 10 minut (15 min.↓) schodzi się zielono znakowaną ścieżką do Schroniska w Roztoce. Szlak zielony przez Dolinę Roztoki najpierw wznosi się mocniej w górę, prowadząc po dużych kamieniach. Następnie przekraczamy potok Roztoka, którego szum będzie nam towarzyszył przez większą część wędrówki do pięciostawiańskiego schroniska. Dolina Roztoki nie jest szeroka, wcina się wąsko między dwa masywy — z prawej strony Wołoszyn z licznymi żlebami, z lewej natomiast Opalone. Okolica ta znana jest z tego, że występują tu niedźwiedzie. Wkrótce dochodzimy do małej polanki o nazwie Nowa Roztoka (znajduje się tu wiata). Szlak przekracza ponownie potok i wznosi się w górę. Z lewej strony góruje nad Doliną Roztoki urwista Świstowa Czuba (1763 m n.p.m.). Mijamy Dziadulę — blok granitu podobny do siedzącej żebraczki i po chwili wychodzimy ponad górną granicę lasu. Po 1h 20 min. (godzina w przeciwną stronę) docieramy do rozwidlenia szlaków. Nieco krótszy wariant dojścia do schroniska do odchodzący w lewo szlak czarny, natomiast prosto wiedzie dalej znacznie ciekawszy szlak zielony — przechodzi koło fantastycznego, największego tatrzańskiego wodospadu Siklawa. Umożliwia ominięcie schroniska bokiem lub też dojście do niego od drugiej strony w 10 minut szlakiem niebieskim. Prowadzi dość stromym podejściem, w dużej mierze wśród kosodrzewin, mijając po drodze Bacową Skałę. Ładne widoki na prawo — Orla Perć, Dolinka Buczynowa i Żleb pod Krzyżnem, a także kilka innych. Mijamy z lewej strony Siklawę — wodospad ten ma ok. 70 metrów wysokości. Należy zachować uwagę na wyślizganych skałach, którymi wiedzie szlak na tym krótkim odcinku koło Siklawy.

Siklawa
Widok na otoczenie Doliny Pięciu Stawów Polskich (1)

Następnie docieramy do mostku nad brzegiem Wielkiego Stawu Polskiego. Od rozwidlenia 45 minut (pół godziny w dół). Szlak zielony się tutaj kończy, do schroniska dochodzimy w 10 minut cofając się niebieskim szlakiem. Z Palenicy Białczańskiej 3h 05 min. (2h 20 min.↓). Dojście do schroniska wspomnianym wcześniej odgałęzieniem — znakowaną na czarno ścieżką, zajmuje 40 minut (pół godziny w dół). Z Palenicy Białczańskiej 2h 50 min. (2h 10 min.↓). Jest to strome podejście wśród gęstej kosodrzewiny i miejscami jarzębiny. Za plecami widok na potężne Wołoszyn i Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) oraz Buczynową Dolinkę. Po pokonaniu sporej różnicy wysokości, szlak zwraca się ostro w prawo i wiodąc pod urwiskami Niżniej Kopy doprowadza do Schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich.

Widok na otoczenie Doliny Pięciu Stawów Polskich (2)
Widok na otoczenie Doliny Pięciu Stawów Polskich (3)

Możliwości dalszej wędrówki:

Wodogrzmoty Mickiewicza — Polana pod Wołoszynem — Rówień Waksmundzka

Wodogrzmoty Mickiewicza — Rusinowa Polana

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Przełęcz Krzyżne (2112 m n.p.m.)

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Kozi Wierch (2291m n.p.m.)

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.)

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Zawrat (2158 m n.p.m.)

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Szpiglasowa Przełęcz (2110 m n.p.m.) — Szpiglasowy Wierch (2172 m n.p.m.)

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów Polskich — Schronisko przy Morskim Oku (1395 m n.p.m.) przez Świstową Czubę (1763 m n.p.m.)