"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Tatry Polskie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Regle Tatr Zachodnich

»Ścieżka nad Reglami II (Dol. Kościeliska — Dol. Strążyska)«

Przysłop Miętusi i widok na Czerwone Wierchy
Przysłop Miętusi (1189 m n.p.m.)
i widok na Czerwone Wierchy
2h 10 min.↑, 1h 55 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Środkowy odcinek Ścieżki nad Reglami bierze swój początek w Dolinie Kościeliskiej między Wyżnią Kirą Miętusią a Cudakową Polaną przy mostku u wylotu Doliny Miętusiej. Odcinek ten jest najpopularniejszy wśród turystów i łączy Dolinę Koscieliską z Doliną Strążyską, przecinając po drodze Dolinę Małej Łąki. Jest urozmaicony widokowo, a także jeśli chodzi o ukształtowanie terenu i szatę roślinną. Idąc od mostku u wylotu Doliny Miętusiej, po chwili przechodzimy przez polanę Zahradziska, gdzie w prawo odchodzi czerwony szlak na Czerwone Wierchy. Szlak wiedzie dalej łagodnym podejściem lasem wzdłuż Miętusiego Potoku. Po lewej stronie górują Kończysta Turnia i Zawiesista Turnia (1296 m n.p.m.). Dochodzimy do skraju polany (tzw. Ogon) i po kilku minutach podejścia polaną osiągamy Przysłop Miętusi (1189 m n.p.m.). Czas przejścia wynosi 50 min. (40 min.↓). Można stąd podziwiać widoki na Giewont (1894 m n.p.m.), Czerwone Wierchy oraz Zawiesistą Turnię. W prawo odchodzi niebieski szlak na Małołączniak (2096 m n.p.m.), a w lewo dwa szlaki — niebieski do Doliny Małej Łąki i dalej w dół, oraz czerwony do Nędzówki. Ścieżka nad Reglami wiedzie natomiast dalej prosto (czarny szlak), osiągając po łagodnym zejściu w ciągu 15 minut (w drugą stronę identyczny czas) Rówienki leżące na skraju Wielkiej Polany w Dolinie Małej Łąki (stąd żółtym szlakiem można się udać w prawo na Kondracką Przełęcz (1725 m n.p.m.) lub w lewo do wylotu Doliny). Znajdują się tu bardzo dobrze zachowane moreny polodowcowe. Dalej wpierw przez Małą Polankę, później łagodnie podchodząc lasem docieramy w 30 min. (20 min.↓) do skrzyżowania z czerwonym szlakiem i skręcamy w lewo (szlak czarny i czerwony). Przechodzimy przez zalesioną Przełęcz w Grzybowcu (1311 m n.p.m.) i po 35-minutowym zejściu (50 min.↓) Grzybowiecką Doliną (niżej wzdłuż Grzybowieckiego Potoku) osiągamy Polanę Strążyską — szlak na tym odcinku szybko się obniża prowadząc zakosami, po około 10-15 minutach zejścia dochodzimy do źródełka, spod którego roztacza się ładny widok na Giewont, Suchy Wierch (1539 m n.p.m.) oraz Sarnią Skałę (1377 m n.p.m.). Na końcu trasy przechodzimy przez mostek nad Potokiem Strążyskim, osiągając Polanę Strążyską.

Możliwości dalszej wędrówki:

Ścieżka nad Reglami I (Dol. Kościeliska — Dol. Chochołowska)

Kiry — Dolina Kościeliska — Schronisko na Hali Ornak

Dolina Kościeliska — Chuda Przełączka (1850 m n.p.m.)

Przysłop Miętusi (1189 m n.p.m.) — Nędzówka

Przysłop Miętusi (1189 m n.p.m.) — Małołączniak (2096 m n.p.m.)

Przysłop Miętusi (1189 m n.p.m.) — Dolina Małej Łąki

Dolina Małej Łąki — Kondracka Przełęcz (1725 m n.p.m.)

Dolina Małej Łąki — Grzybowiec — Wyżnia Kondracka Przełęcz — Giewont (1894 m n.p.m.)

Polana Strążyska — Dolina Strążyska

Polana Strążyska — Siklawica

Ścieżka nad Reglami III (Dol. Strążyska — Kuźnice)