"Sądzę, że każdy człowiek, każdy z nas powinien w swoim życiu choć jedną rzecz umieć robić lepiej niż większość innych ludzi." — Aleksander Lwow

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Bystra i Dolina Kamienista wraz z otoczeniem

»Dolina Bystra — Bystra (2248 m n.p.m.)«

Widok z Bystrej na Tatry Wysokie, m.in. Krywań
Widok z Bystrej (2248 m n.p.m.) na Tatry Wysokie,
m.in. Krywań (2495 m n.p.m.)
4h 25 min.↑, 2h 30 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Wejście na najwyższy szczyt Tatr Zachodnich — Bystrą (2248 m n.p.m.) żółto znakowaną ścieżką prowadzącą przez Dolinę Bystrą należy do atrakcyjnych widokowo szlaków. Dodatkowo za jej odwiedzeniem przemawia charakterystyczna i rzadko spotykana budowa Doliny Bystrej — jest ona płytko wciętą w górujący nad nią masyw górski doliną polodowcową. Szlak żółty bierze początek niedaleko leśniczówki Pri Bystrej, przy szosie zwanej Cesta Mládeže (Droga Młodzieży). W 45 minut (30 min.↓), idąc wzdłuż potoku Bystra (w okolicy również dużo domków letniskowych) docieramy do wylotu Doliny Bystrej — skrzyżowanie z czerwonym szlakiem (Droga nad Łąkami). Idziemy dalej prosto żółtym szlakiem, omijając Polanę Hradek jej skrajem. Stąd szybko lasem z powrotem w kierunku potoku Bystra. Dalej szlak prowadzi długo lasem, cały czas wzdłuż potoku. Wychodząc z lasu dostrzegamy oryginalną budowę Doliny Bystrej. Mijamy wiatę, po prawej stronie prezentuje się masyw Kotłowej (1985 m n.p.m.). Szlak biegnie wśród kosodrzewiny i przekracza potok. Wspina się coraz wyżej, zanika piętro kosodrzewiny i Dolina Bystrej rozdziela się na dwa kotły polodowcowe — w kotle pod Bystrą leżą Bystre Stawy (1878 m n.p.m.), natomiast w drugim pod Zadnią Kopą (2162 m n.p.m.) samotne Anusine Oczko (1839 m n.p.m.). Szlak skręca teraz w prawo i krótkim, stromym podejściem zakosami dostajemy się na grzbiet — po prawej stronie tzw. Kobyła (1974 m n.p.m.). Otwiera się piękny widok na Kamienistą (2121 m n.p.m.) oraz w ogóle w kierunku wschodnim na Tatry Wysokie. Skręcamy w lewo i trawiastym grzbietem osiągamy wierzchołek Bystrej, mając po drodze po lewej stronie Dolinę Bystrej i Bystre Stawy, a po prawej znacznie niżej położoną Dolinę Kamienistą. Ze szczytu piękne widoki, zwłaszcza w stronę wschodnią na Tatry Wysokie, gdzie na pierwszym planie wybija się narodowa góra Słowaków — Krywań (2495 m n.p.m.). Wejście z samego dołu zajmuje ok. 4,5 godziny (w dół znacznie krócej, nawet tylko 2,5 godziny).

Widok z Bystrej na południe
Widok z Bystrej (2248 m n.p.m.) na południe

Możliwości dalszej wędrówki:

Bystra (2248 m n.p.m.) — Bystry Karb (1946 m n.p.m.) — Dolina Gaborowa — Polana pod Klinem