"The Beauty of the Mountain is hidden for all those who try to discover it from the top, supposing that, one way or another, one can reach this place directly. The Beauty of the Mountain reveals only to those who climbed it." — Antoine de Saint-Exupery

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Jamnicka i Dolina Raczkowa oraz ich otoczenie

»Pod Smrekiem — Jamnicka Przełęcz (1908 m n.p.m.)«

Widok na Wyżni Jamnicki Staw, a dalej m.in. Jarząbczy Wierch i Raczkowa Czuba
Widok na Wyżni Jamnicki Staw (1834 m n.p.m.),
a dalej m.in. Jarząbczy Wierch (2137 m n.p.m.)
i Raczkowa Czuba (2194 m n.p.m.)
2h 05 min.↑, 1h 40 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Od miejsca rozstaju dróg zwanego Pod Smrekiem 20 minut w górę wśród kosodrzewiny wraz ze znakami zielonymi, które następnie odchodzą w prawo w kierunku Jarząbczego Wierchu (2137 m n.p.m.). Szlak niebieski na Jamnicką Przełęcz (1908 m n.p.m.) wiedzie natomiast w lewo z powrotem w stronę Jamnickiego Potoku, który wkrótce przekracza. Po niedługim czasie dzieje się to po raz drugi, powoli zanika piętro kosodrzewiny, a ścieżka zwraca się mocno w lewo — wchodzimy do kotła polodowcowego u stóp Wołowca (2064 m n.p.m.) i Rohacza Ostrego (2088 m n.p.m.). Po chwili znajdujemy się na brzegu Niżniego Jamnickiego Stawu (1732 m n.p.m.). Drugi z nich — Wyżni Jamnicki Staw (1834 m n.p.m.), mijamy później — jest on położony na górnym piętrze kotła. Szlak szybko wspina się tam zakosami. Następnie znowu chwilę prawie płaskim dnem kotła, a dalej szybkim podejściem na Jamnicką Przełęcz. Od poprzedniego rozstaju 1h 45 min. (1h 20 min.↓). Otwiera się przed nami ładny widok na Dolinę Rohacką. Dalej istnieje możliwość wędrówki granią słowackich Tatr Zachodnich w lewo w kierunku Rohaczy lub w prawo na Wołowiec na grzbiecie granicznym (zaledwie 20 minut podejścia). Warto zdobyć choć jeden z okolicznych szczytów, gdyż panoramy z nich są imponujące.

Możliwości dalszej wędrówki:

Granią słowackich Tatr Zachodnich: Siwy Wierch (1805 m n.p.m.) — Palenica Jałowiecka (1573 m n.p.m.) — Brestowa (1934 m n.p.m.) — Salatyn (2048 m n.p.m.) — Mały Salatyn (2046 m n.p.m.) — Spalona (2083 m n.p.m.) — Pahoł (2167 m n.p.m.) — Przełęcz Banikowska (2040 m n.p.m.) — Banówka (2178 m n.p.m.) — Hruba Kopa (2166 m n.p.m.) — Trzy Kopy (2136 m n.p.m.) — Smutna Przełęcz (1963 m n.p.m.) — Rohacz Płaczliwy (2125 m n.p.m.) — Rohacz Ostry (2088 m n.p.m.) — Jamnicka Przełęcz (1908 m n.p.m.) — Wołowiec (2064 m n.p.m.)