"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Jamnicka i Dolina Raczkowa oraz ich otoczenie

»Pod Smrekiem — Jamnicka Przełęcz (1908 m n.p.m.)«

Widok na Wyżni Jamnicki Staw, a dalej m.in. Jarząbczy Wierch i Raczkowa Czuba
Widok na Wyżni Jamnicki Staw (1834 m n.p.m.),
a dalej m.in. Jarząbczy Wierch (2137 m n.p.m.)
i Raczkowa Czuba (2194 m n.p.m.)
2h 05 min.↑, 1h 40 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Od miejsca rozstaju dróg zwanego Pod Smrekiem 20 minut w górę wśród kosodrzewiny wraz ze znakami zielonymi, które następnie odchodzą w prawo w kierunku Jarząbczego Wierchu (2137 m n.p.m.). Szlak niebieski na Jamnicką Przełęcz (1908 m n.p.m.) wiedzie natomiast w lewo z powrotem w stronę Jamnickiego Potoku, który wkrótce przekracza. Po niedługim czasie dzieje się to po raz drugi, powoli zanika piętro kosodrzewiny, a ścieżka zwraca się mocno w lewo — wchodzimy do kotła polodowcowego u stóp Wołowca (2064 m n.p.m.) i Rohacza Ostrego (2088 m n.p.m.). Po chwili znajdujemy się na brzegu Niżniego Jamnickiego Stawu (1732 m n.p.m.). Drugi z nich — Wyżni Jamnicki Staw (1834 m n.p.m.), mijamy później — jest on położony na górnym piętrze kotła. Szlak szybko wspina się tam zakosami. Następnie znowu chwilę prawie płaskim dnem kotła, a dalej szybkim podejściem na Jamnicką Przełęcz. Od poprzedniego rozstaju 1h 45 min. (1h 20 min.↓). Otwiera się przed nami ładny widok na Dolinę Rohacką. Dalej istnieje możliwość wędrówki granią słowackich Tatr Zachodnich w lewo w kierunku Rohaczy lub w prawo na Wołowiec na grzbiecie granicznym (zaledwie 20 minut podejścia). Warto zdobyć choć jeden z okolicznych szczytów, gdyż panoramy z nich są imponujące.

Możliwości dalszej wędrówki:

Granią słowackich Tatr Zachodnich: Siwy Wierch (1805 m n.p.m.) — Palenica Jałowiecka (1573 m n.p.m.) — Brestowa (1934 m n.p.m.) — Salatyn (2048 m n.p.m.) — Mały Salatyn (2046 m n.p.m.) — Spalona (2083 m n.p.m.) — Pahoł (2167 m n.p.m.) — Przełęcz Banikowska (2040 m n.p.m.) — Banówka (2178 m n.p.m.) — Hruba Kopa (2166 m n.p.m.) — Trzy Kopy (2136 m n.p.m.) — Smutna Przełęcz (1963 m n.p.m.) — Rohacz Płaczliwy (2125 m n.p.m.) — Rohacz Ostry (2088 m n.p.m.) — Jamnicka Przełęcz (1908 m n.p.m.) — Wołowiec (2064 m n.p.m.)