"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Koprowa i jej otoczenie

»Podbańska (Podbanské)/Trzy Źródła (Tri studničky) — Dolina Koprowa — Ciemne Smreczyny«

Niżna Niewcyrska Siklawa (Dolný Nefcerský vodopád)
Niżna Niewcyrska Siklawa
(Dolný Nefcerský vodopád)
lub Kolor szlaku
3h 30 min.↑, 3h 30 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Wycieczkę rozpoczynamy koło parkingu i przystanku SAD w Podbańskiej (Podbanské) — rozkład jazdy tutaj. Przekraczamy Biała Liptowską i podążamy 10 minut szosą zwaną Cesta Slobody (Droga Wolności) w kierunku Szczyrbskiego Jeziora. Następnie w lewo, gdzie po chwili w kierunku wschodnim odchodzi czerwono znakowana spacerowa Tatrzańska Magistrala. My natomiast żółtym szlakiem idziemy Cichą Doliną Liptowską wzdłuż potoku Cicha Woda (w dolnym biegu zwany Biała Liptowska). Po drugiej stronie rzeki znajduje się czterogwiazdkowy hotel Permon. W ciągu 20 minut dochodzimy do rozwidlenia, znajduje się tu wiata i głaz ku pamięci słowackich partyzantów. W prawo odchodzi zielony szlak Doliną Koprową (jedną z ładniejszych w słowackich Tatrach Wysokich, czasami traktowana jako granica między nimi a Tatrami Zachodnimi), którym kierujemy się dalej. Biegnie on wzdłuż potoku Koprowa Woda, jest to szlak łącznikowy między zółtym szlakiem przez Cichą Dolinę Liptowską a niebieskim z Trzech Źródeł (Tri studničky) do Doliny Koprowej. Jego przejście zajmuje godzinę, z niewielkich polan widoki na narodową górę Słowaków — Krywań (2495 m n.p.m.). Wariant dojścia do Doliny Koprowej z Trzech Źródeł (Tri studničky) jest identyczny czasowo. Startujemy niedaleko ruin Schroniska Ważeckiego — z parkingu i przystanku SAD przy szosie Cesta Slobody (Droga Wolności). W 10-15 minut dochodzimy do leśniczówki Trzy Źródła (Tri studničky), stąd kolejne 15 minut do rozwidlenia dróg — znaki zielone prowadzą w prawo w kierunku Krywania, my idziemy szlakiem niebieskim. Z odsłoniętych polan widoki na pobliskie Gronik (1576 m n.p.m.) i Krywańską Kopę (1773 m n.p.m.) oraz górujący nad nimi Krywań. W godzinę dochodzimy do skrzyżowania w Dolinie Koprowej (wiata) — z lewej dochodzi szlak zielony, którym docieramy tu w opisanym pierwszym wariancie wędrówki. Dalej za znakami niebieskimi, Dolina Koprowa i jej odnoga — Hlińska Dolina, okrążają masyw Krywania od zachodu i północy. Piękno widoków zwiększa duża różnica wysokości (sięgająca 1500 m n.p.m.) między dnem Doliny Koprowej a bliskim masywem Krywania. Nie ma tu żadnego schroniska, jedynie kilka wiat.

Początek szlaku żółtego w Podbańskiej (Podbanské)
Początek szlaku żółtego
w Podbańskiej (Podbanské)
Głaz ku pamięci słowackich partyzantów z czasów II wojny światowej
Głaz ku pamięci
słowackich partyzantów
z czasów II wojny światowej
Koprowa Woda

Przez 2 godziny wędrujemy spokojnie wzdłuż Koprowej Wody, po drodze przecinając kilka jej dopływów (m.in. potok Niewcyrka — płynie on Doliną Niewcyrki, którą schodzą tu zimą duże lawiny). Kilkadziesiąt metrów wyżej szumią na Niewcyrce dwa wodospady: Niżna Niewcyrska Siklawa (Dolný Nefcerský vodopád) oraz Pośrednia Niewcyrska Siklawa (Kmeťov vodopád). Ten pierwszy można podziwiać z bliska dzięki poprowadzonemu tu krótkiemu szlakowi dojściowemu. Czas dojścia do Niewcyrskich Siklaw od połączenia szlaku Doliną Koprową ze ścieżką z Trzech Źródeł to około godzina. Już niedaleko Ciemnych Smreczyn, gdzie znajduje się rozstaj dróg, mijamy Garajową Polanę — aż do tego miejsca można dojechać rowerem wybierając wariant dojścia z Podbańskiej (Podbanské). Po prawej stronie widok na masywny szczyt będący ostatnim z tej strony w grani Hrubego — Garajową Strażnicę (2238 m n.p.m.). Najciekawszym szlakiem, jaki mamy do wyboru dochodząc do rozwidlenia dróg w lesie zwanym Ciemne Smreczyny jest niebiesko znakowana ścieżka na Wyżnią Koprową Przełęcz (2180 m n.p.m.), a dalej krótko czerwonym szlakiem na wierzchołek Koprowego Wierchu (2363 m n.p.m.).

Widok z Doliny Koprowej na Krywań
Widok z Doliny Koprowej
na Krywań (2495 m n.p.m.)
Dolina Koprowa
Potok Niewcyrka
Górna kaskada Niżnej Niewcyrskiej Siklawy (Dolný Nefcerský vodopád)
Górna kaskada Niżnej Niewcyrskiej
Siklawy (Dolný Nefcerský vodopád)
Mostek przy Niewcyrskich Siklawach
Dolna kaskada Niżnej Niewcyrskiej Siklawy (Dolný Nefcerský vodopád)
Dolna kaskada Niżnej Niewcyrskiej
Siklawy (Dolný Nefcerský vodopád)

Możliwości dalszej wędrówki:

Ciemne Smreczyny — Kobyla Dolinka — Zawory (1879 m n.p.m.)

Ciemne Smreczyny — Niżni Ciemnosmreczyński Staw (1674 m n.p.m.)

Ciemne Smreczyny — Hlińska Dolina — Wyżnia Koprowa Przełęcz (2180 m n.p.m.)