"Cóż zmusza cię, człowieku, abyś opuścił własne schronienie w mieście, porzucił krewnych i przyjaciół i udał się w wędrówkę poprzez góry i doliny? Cóż jeśli nie przyrodzone piękno świata." — Leonardo da Vinci

Tatry Słowackie

brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Widok na Baraniec z podejścia na Przełęcz Żarską
Widok na Baraniec (2185 m n.p.m.)
z podejścia na
Przełęcz Żarską (1917 m n.p.m.)
Ze Schroniska Żarskiego (Žiarska chata) kierujemy się za znakami niebieskimi. Przekraczamy jeden z potoków spływających spod Smutnej Przełęczy (1963 m n.p.m.) i idziemy wzdłuż nieco oddalonego, znajdującego się w dole innego potoku — Smreczanki, który dalej płynie przez Dolinę Żarską. Wspinamy się wśród gęstych kosodrzewin, traw i bloków skalnych. U stóp Pośredniego Gronia przechodzimy pod wyciągiem orczykowym. Widoki na wschód w stronę majestatycznego Barańca (2185 m n.p.m.) i grzbietu między nim a Rohaczem Płaczliwym (2125 m n.p.m.). Po godzinnym podejściu (40 min.↓) dochodzimy do rozwidlenia szlaków. Szlak niebieski odbija w lewo w kierunku Smutnej Przełęczy (1963 m n.p.m.), my natomiast wędrujemy dalej w kierunku wschodnim za znakami zielonymi. Droga ta to dobre połączenie Doliny Żarskiej z Doliną Jamnicką. Zostawiamy po lewej stonie tzw. Małe Zawraty, dość strome podejście wyprowadza szybko w pobliże Żarskiego Stawku. Stąd już niewiele czasu dzieli nas od Przełęczy Żarskiej (1917 m n.p.m.) — najniższego punktu w grzbiecie między Barańcem (2185 m n.p.m.) a Rohaczem Płaczliwym. Od poprzedneigo rozstaju dróg 45 minut (30 min.↓). Otwiera się przed nami widok na Dolinę Jamnicką i górującą nad nią olbrzymią Raczkową Czubę (2194 m n.p.m.).

Możliwości dalszej wędrówki:

Przełęcz Żarska (1917 m n.p.m.) — Pod Smrekiem

Baraniec (2185 m n.p.m.) — Przełęcz Żarska (1917 m n.p.m.) — Rohacz Płaczliwy (2125 m n.p.m.)