"If you aren't living on the edge, you are taking up too much space." — James Whittaker

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Dolina Zuberska i Dolina Rohacka wraz z otoczeniem

»Schronisko Tatliaka (Tatliakova chata) — Dolina Smutna — Rohackie Stawy — Dolina Spalona — Adamcula«

Widok na Rohacze znad Wielkiego Stawu Rohackiego
Widok na Rohacze znad
Wielkiego Stawu Rohackiego (1562 m n.p.m.)
2h 40 min.↑, 2h 30 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Interesująca wycieczka przez serce Rezerwatu "Rohackie Stawy" oraz w zejściu do Adamculi w bliskości Rohackich Siklaw — dwóch ładnych wodospadów. Szlak zielony z Doliny Rohackiej nad Rohackie Stawy biegnie początkowo przez mroczną, kamienistą Dolinę Smutną. Pierwsze 45 minut (30 min.↓) to dość łagodne podejście przez kosodrzewiny, wraz ze znakami niebieskimi wiodącymi na Smutną Przełęcz (1963 m n.p.m.), do dolnej części Doliny Smutnej. Widoki na piękne i groźne Rohacze, w okolicy można spotkać świstaki. Następnie skręcamy w prawo za znakami zielonymi i przez kosodrzewiny dostajemy się nad Wielki Rohacki Staw (1562 m n.p.m.), w którego stronę opada piarżyste zbocze Zielonego Wierchu (2038 m n.p.m.). Stąd podchodząc wśród kośowek nad kolejne dwa stawki — Mały- oraz Pośredni Rohacki Staw (1653 m n.p.m.). Szlak zakręca następnie w lewo i pnie się nad brzeg najwyżej położonego ze wszystkich Rohackich Stawów najpiękniejszego z nich — Wyżnego Rohackiego Stawu. Od rozstaju w Dolinie Smutnej 45 minut (pół godziny w stronę przeciwną). Nad nim góruje m.in. masyw Trzech Kop (2136 m n.p.m.). Droga zbiega dalej szybko w dół zakosami w Dolinę Spaloną, po 10 minutach w lewo odchodzi zielono znakowany szlak łącznikowy, dalej prowadzący na Przełęcz Banikowską (2040 m n.p.m.). My natomiast dalej już łagodnie w dół schodzimy za znakami niebieskimi, po kolejnych 10 minutach łącząc się w pobliżu Zielonego Stawku ze szlakiem żółtym wiodącym dnem Doliny Spalonej. Podążając w dół dochodzimy wkrótce do dwóch ładnych wodospadów — Wyżnej- i Niżnej Rohackiej Siklawy. Do głównej asfaltowej drogi przez Dolinę Rohacką docieramy po 50 minutach (1h 10 min.↓) od połączenia ze szlakiem żółtym. Zrobienie całej pętli od Schroniska Tatliaka (Tatliakova chata) do Adamculi lub w odwrotnym kierunku zajmuje ok. 2,5 godziny.

Widok na Wołowiec, w dole Pośredni Rohacki Staw oraz Mały Rohacki Staw
Widok na Wołowiec (2064 m n.p.m.),
w dole Pośredni Rohacki Staw (1653 m n.p.m.)
oraz Mały Rohacki Staw
Widok z niższego piętra Doliny Spalonej
Wyżna Rohacka Siklawa

Możliwości dalszej wędrówki:

Adamcula — Schronisko na Zwierówce (Chata Zverovka)