"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Wycieczki z Orawic

»Orawice (Oravice) — Dolina Bobrowiecka — Przełęcz Bobrowiecka (1356 m n.p.m.) — Grześ (1653 m n.p.m.)«

Widok z Grzesia na główną grań polskich Tatr Zachodnich
Widok z Grzesia (1653 m n.p.m.)
na główną grań polskich Tatr Zachodnich
3h 10 min.↑, 2h 35 min.↓ Czas przejścia
brak Trudności techniczne
brak Ekspozycja
brak Ubezpieczenia

Z parkingu przy basenach termalnych w Orawicach idziemy kawałek wzdłuż drogi na południe, by dojść do węzła szlaków. Nasz szlak niebieski biegnie dalej na południe asfaltową drogą. Widok na górującą w tej części Tatr Osobitą (1687 m n.p.m.). Przez 40 minut przyjemnego spaceru wśród łąk i lasów docieramy w okolice źródła Kisła Woda. Z lewej strony dochodzi żółty szlak łącznikowy z Doliny Juraniowej. Po 15 minutach wędrówki wzdłuż Bobrowieckiego Potoku kolejne odgałęzienie w lewo — jest to zielony szlak na Umarłą Przełęcz (981 m n.p.m.). Dalej droga asfaltowa się kończy, a Dolina Bobrowiecka zwęża się, tworząc wąwóz wapienny — po prawej stronie zbocza Kiczory (1388 m n.p.m.), po lewej Skałki (1329 m n.p.m.). Następnie mijamy kilka wywierzysk. Szlak pnie się dalej lasem, by po 1,5 godziny (1h 00 min.↓) od poprzedniego skrzyżowania osiągnąć Przełęcz Bobrowiecką (1356 m n.p.m.). Leży ona w głównym grzbiecie Tatr Zachodnich, tworzącym granicę polsko-słowacką. Idąc dalej szlakiem niebieskim przez coraz rzadszy las dochodzimy do miejsca, w którym nasz szlak łączy się z żółtym ze schroniska na Polanie Chochołowskiej. Odtąd w kilkanaście minut wśród kosodrzewin na szczyt Grzesia (1653 m n.p.m.). Od Przełęczy Bobrowieckiej 45 minut (30 min.↓). Ze szczytu rozpościerają się widoki na otoczenie Doliny Chochołowskiej, część słowackich Tatr Zachodnich — Tatry Orawskie oraz leżące w dole Orawice, widać także szczyty Tatr Wysokich oraz charakterystyczne wierzchołki słowackich Rohaczy.

Widok z Grzesia na główną grań słowackich Tatr Zachodnich
Widok z Grzesia (1653 m n.p.m.)
na główną grań słowackich Tatr Zachodnich
Widok z Grzesia na wschód
Widok z Grzesia (1653 m n.p.m.) na wschód

Możliwości dalszej wędrówki:

Grześ (1653 m n.p.m.) — Przełęcz pod Osobitą (1521 m n.p.m.) — Schronisko na Zwierówce (Chata Zverovka)

Grześ (1653 m n.p.m.) — Pod Parszywe

(szlaki polskie)

Grześ (1653 m n.p.m.) — Schronisko na Polanie Chochołowskiej

Granią polskich Tatr Zachodnich: Grześ (1653 m n.p.m.) — Rakoń (1879 m n.p.m.) — Wołowiec (2064 m n.p.m.) — Łopata (1958 m n.p.m.) — Jarząbczy Wierch (2137 m n.p.m.) — Kończysty Wierch (2002 m n.p.m.) — Starorobociański Wierch (2176 m n.p.m.) — Liliowy Karb (1959 m n.p.m.)