"Po wędrówce zostawiającej tak wiele wrażeń, człowiek chciałby stad wzlecieć jeszcze wyżej, by niebu i obłokom wykrzyczeć radość uniesienia, radość przestrzeni." — Jan Wiktor

Tatry Słowackie

Informacje ogólne Opisy szlaków turystycznych

Wycieczki z Orawic

»Orawice (Oravice) — Cieśniawy, Dolina Juraniowa — Umarła Przełęcz (981 m n.p.m.) — Dolina Bobrowiecka — Orawice (Oravice)«

Bystry Juraniowy Potok
3h 20 min.↑, 3h 10 min.↓ Czas przejścia
niewielkie Trudności techniczne
niewielka Ekspozycja
łańcuchy Ubezpieczenia

Wycieczka z Orawic przez Cieśniawy i dolną część Doliny Juraniowej (obszar ten stanowi rezerwat przyrody) należy do bardzo atrakcyjnych przyrodniczo i jest godna polecenia każdemu turyście. Z parkingu przy basenach termalnych w Orawicach idziemy kawałek wzdłuż drogi na południe, by dojść do węzła szlaków. Nasz szlak czerwony biegnie na wschód asfaltową drogą. Po blisko godzinnym spacerze skręcamy w prawo (droga asfaltowa prowadzi dalej przez Cichą Dolinę Orawską) i przecinamy Szatanową Polanę (wypas owiec). Wchodzimy w las, w prawo odchodzi żółty szlak łącznikowy do Doliny Bobrowieckiej. Z Orawic 1h 10 min. My kierujemy się natomiast szlakiem czerwonym przez las, by po chwili dojść do najpiękniejszego miejsca naszej wycieczki — jest to długi wąwóz Cieśniawy. Szlak nim prowadzący biegnie cały czas nad Juraniowym Potokiem, w kilku śliskich miejscach łańcuchy. Dolomitowe urwiste ściany i turnie porośnięte ciekawą roślinnością (m.in. szarotki) oraz rwący potok robią duże wrażenie. Cieśniawy są wciśnięte między zbocza Jeżowego Wierchu (1086 m n.p.m.) po prawej stronie i Czaplowego Wierchu po lewej. Przejście Cieśniaw zajmuje ok. pół godziny, dalej szlak wkracza w las i krótkim podejściem wyprowadza na Umarłą Przełęcz (981 m n.p.m.). Od poprzedniego skrzyżowania godzina (50 min.↓). Należy zauważyć, że na tym odcinku szlaku kilka interesujących tablic edukacyjnych. Z Umarłej Przełęczy w 15 minut dostajemy się zielonym szlakiem na asfaltową drogę przez Dolinę Bobrowiecką. Skręcamy w prawo, w lewo szlak prowadzi w górę na Przełęcz Bobrowiecką (1356 m n.p.m.) i Grzesia (1653 m n.p.m.). W niecałą godzinę przyjemnego spaceru wśród łąk i lasów wracamy z powrotem do Orawic.

Basen termalny w Orawicach (Oravice)
Owce na Szatanowej Polanie
Cieśniawy (1)
Cieśniawy (2)
Tablica informacyjna w Cieśniawach
Zamknięty zielony szlak z Umarłej Przełęczy przez Dolinę Juraniową na Bobrowiec
Zamknięty zielony szlak
z Umarłej Przełęczy (981 m n.p.m.)
przez Dolinę Juraniową
na Bobrowiec (1663 m n.p.m.)

Możliwości dalszej wędrówki:

Orawice (Oravice) — Dolina Bobrowiecka — Przełęcz Bobrowiecka (1356 m n.p.m.) — Grześ (1653 m n.p.m.)